Hur stor % av oss har försökt sluta med medicinen?

Mer
7 år 5 månader sedan #868003 av Admin1
30 mg Haldol var inte ovanligt förr och dessutom Akineton mot biverkningarna. De nyare antipsykotika innebar när de kom en dossänkning som var nödvändig. Får man 30 mg Haldol skall man kanske ha Clozapine istället, men i USA får inte så många Clozapine och kanske en tredjedel mot Sverige.
Mer
7 år 5 månader sedan #868024 av Evillynn
I USA räknas tydligen 450mg Leponex som terapeutisk dos. Några stod på 800mg, samt hade andra neuroleptika på hög dos, samtidigt.
Mer
7 år 5 månader sedan #868124 av Cofish
Slutade och fick en psykos igen. Hoppas på att jag kan trappa ner på det snart och sluta helt. Vill ha tillbaka mitt känsloliv. Tar risperdal 2mg.
Mer
7 år 5 månader sedan #868161 av Nissegossen
Suck! Har de inte lärt sig någonting? Det gjorde den överläkaren jag fick vid klinikbytet 1980 och jag kom från en klinik, som körde med högdosbehandling, ansvarig läkare hade fått dispens från socialstyrelsen för att ge skyhöga doser med depå neuroleptika.

När jag kom till den nya kliniken, klinik IV så sade läkaren, vi kan droga ned dig så du går som en zombie, men det är inte önskvärt. vi skall prova ut lägsta möjliga dos där du har kvar lite utav din sjukdom och mer kvar utav ditt intellekt. På den vägen är det och numera kan de se i ett blodprov om jag har medicin inom den optimala dosen genom att mäta koncentrationen i blodserum. Där finns ett spektra med den mest optimala koncentrationen i blodet. Där skall då dosen avpassas så det blir bästa möjliga dos för behandlingen av sjukdomen för den enskilda människan.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 5 månader sedan #868167 av sodergardfia
Jag slutade spontant med zeldox när jag hade parkinsonism. Till slut godkände läkaren det. Det gick bra ganska länge med abilify som enda neuroleptikum. Typ ett o ett halvt år eller nåt. Sen blev jag psykosnära vintern 2014 i samband med att jag flyttade hem. Blev aggressiv och handlingsförlamad. Handlingsförlamningen berodde på elektricitet som utgick från en punkt på huvudet som jag tänkte på som "fröet". Jag visste att fröet troligen var en hallucination men elektriciteten var jag osäker på. Tänkte att det kanske var djävulen som gjorde den...
Sen fick jag olanzapin, och till min förvåning försvann både elektricitet och frö. Jag kan fortfarande bli handlingsförlamad men nu tolkar jag känslan som ångest istället för elektricitet. Vet dock inte om det känns likadant dom när jag var elektisk. Minns inte hur det kändes.
Mer
7 år 5 månader sedan #868391 av Admin1

Evillynn skrev: I USA räknas tydligen 450mg Leponex som terapeutisk dos. Några stod på 800mg, samt hade andra neuroleptika på hög dos, samtidigt.


I Sverige ligger normaldosen för Clozapine mellan 200-450 mg. För 10 år sedan var Clozapine ruskigt dyrt i USA och kunde kosta 200000 kr per år.