Metod mot sömnproblem

Mer
17 år 6 månader sedan #47854 av tryskey
Har problem med insomning just nu, så jag har fått lära mig en metod som kallas "Cholitz andningsmetod" av min psykolog.
Tänkte dela med mig:

Andningsmetoden bytter på två principer:
1. geom att koncentrera sig på sin andning kan man inte tänka på svårigheter och problem.
2. Genom att andas på detta vis återskapar hjärnan den balans mellan syre och koldioxid som man normalt har när man sover.

Andningsmetoden kan kännas lite obehaglig i början men den ärinte farlig. Man måste öva innan man kan känna sig trygg och uppleva att den hjälper.

*ligg bekvämt, som du brukar när du ska sova
*Börja med att andas in genom näsan och sedan ut, = ett andetag
*efter det tredje andetaget håller du andan och räknar tyst till varfri siffra. OBS! Räkna INTE för långt, det ska inte vara obehagligt eller kännas spänt, försök mer att stanna eller vila med andningen än att hålla tillbaks den med våld. Någon sekund räcker gott.
*börja om igen med de tre andetagen, stanna andningen efter utandningen på det trejde andetaget och håll upp någon sekund, räkna eventuellt igen.


Om det funkar?
Ja, jag behöver fortfarande träna en del på att inte hålla andan för länge och göra det hela till någon sorts kvävningsgrej. Men faktum är att det fungerar rätt okej när jag lyckas.
Det biter inte på den värsta insomnian, är det grundkört så är det kört. Men för mig är det en okej metod att köra när det bara är smårisigt men ändå jävligt jobbigt att inte lyckas somna. Och jag bara vägrar benso!!!
Jag blir bättre på metoden varje gång. Även om den inte alltid får mig att somna snabbare, så är det skönt distraherande att ligga och koncentrera mig på räkningen istället för all ångest.

hoppas ni lyckas förstå hur det går till, fråga om ni inte förstår.
lycka till.
Mer
17 år 6 månader sedan #47856 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Metod mot sömnproblem
Tack för det fina tipset! Jag ska pröva det nästa gång jag har svårt att somna...
Mer
17 år 6 månader sedan #47912 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Metod mot sömnproblem
Tack för tipset! Det verkar vettigt tycker jag. Väldigt intressant!
Mer
17 år 5 månader sedan #50855 av status que ante
Det låter värt att att ge det en chans.

Bra tips! :klappa

Tack!