behöver råd ifrån andra!

Mer
17 år 7 månader sedan #47968 av hypersoniq
Hejsan allihopa!

Det har uppstått ett problem i min omgivning. Då jag lider av paranoia är jag så klart väldigt upptagen av omgivningen och känslig för hur jag blir bemött. Jag har nu bott i egen lägenhet i 7månader utan problem. Men i och med att jag bor i ett litet samhälle brottas man ju hela tiden med att människor skall upptäcka att man är (sjuk) På sista tiden har jag lagt märke till att en del ungdomar tittar väldigt mycket när jag cyklar förbi. Och det är ju förstås dessa ungdomar som ser lite tuffa ut. Det känns väldigt jobbigt med detta stirrande. Jag har svårt att hantera detta stirrande och får anstränga mig väldigt mycket för att inte visa rädsla när jag cyklar förbi dessa ungdomar, visar jag rädsla så uppstår det en hotfull situation som jag är livrädd för. Jag kan än så länge hantera situationen men hur länge. alltså hur skall jag bemöta detta stirrande utan att dras med i en konflikt.
Mer
17 år 7 månader sedan #47969 av Rakii
Svar från Rakii i ämnet behöver råd ifrån andra!
Trots att det är jobbigt så försök inte lägga så stor tyngd på att dom stittar, har själv varit med om liknande då jag anser mig själv som ful och haft många blickar på mig genom åren, men bry dig inte om deras bemötande så borde det nog bli bättre tids nog.
  • Ready
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #47971 av Ready
Svar från Ready i ämnet behöver råd ifrån andra!
När jag känner mig hotad av andra människor så är det ofta ett tecken på att jag är inne i en psykos och behöver medicin. Du känner inte dessa ungdomar och dom känner inte dig, det finns ingen anledning till att dom skulle bry sig om dig. När man går förbi människor så brukar man ofta ta en snabb titt på personen i fråga men det betyder ingenting. Fast jag vet att när man är inne i en psykos så hjälper inte sådana argument eftersom allting upplevs som så verkligt, det är inte förrän jag får medicin i mig som jag kan se klart på situationen och då inser jag att det inte var på det viset som jag föreställde mig.
Mer
17 år 7 månader sedan #47991 av Isa-Alise
Du kan kanske resonera med dig själv om det är rimligt att folk är emot dig eller pratar om dig... då kan du med ditt eget förnuft bryta paranoian...
Mer
17 år 7 månader sedan #47997 av killergirl
Känner igen mig i vad du skriver...blir oxå paranoid ibland och tror att folk tittar på mig och pratar skit om mig....
Mer
17 år 7 månader sedan #48029 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet behöver råd ifrån andra!
När du drabbas av sådan paranoia så lägg fram bevisen för och emot att ungdomarna är intresserade av dig. Försök vara kritisk och ifrågasättande rill din idé så blir det säkert bättre. Försök intala dig själv att de inte är intresserade av dig. Jag tror att ungdomarna tittar på dig bara för att du tittar intensivt på dem. Jag tror inte att det är något allvarligt egentligen.