Tankarna styr mitt mående

Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1182816 av Zoidar
Jag märker ofta att jag plötsligt blir glad eller plötsligt deprimerad. När jag sen tänker efter vad jag tänkt på så är det alltid negativa tankar som får mig att må dåligt och positiva tankar att må bra. Fast ofta minns jag inte vad det är jag tänkt. Tanken är ett väldigt kraftfullt verktyg. Lär man sig kontrollera tankarna kan man nog vända måendet till det bättre snabbt.

Ibland ifrågasätter jag mina tankar. T.ex. kan jag tänka: "Den här dagen är värdelös." Sen frågar jag mig: "Stämmer den tanken?" och då kommer jag fram till, att "nej, det stämmer ej." På så sätt kan jag ibland lyckas avväpna negativa tankar.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 4 år 6 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 6 månader sedan #1182818 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tankarna styr mitt mående
Det är väl bra att du är dynamisk och flexibel.
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1182820 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Tankarna styr mitt mående
Geta, ja, men måste lära mig att snabbt identifiera negativa tankar.


Anchored in Christ ✟

Last edit: 4 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1182822 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tankarna styr mitt mående
Det är mycket värre, när det står stilla som vid negativa symtom. Samtidigt som du får ångest, får du också tillgång till positiva symtom som glädje.
Last edit: 4 år 6 månader sedan by Geta.
Mer
4 år 6 månader sedan #1182857 av Melody
Svar från Melody i ämnet Tankarna styr mitt mående
Det är just så man ska göra. "Brygga" tankarna till en mer positiv plats. Att ifrågasätta de negativa tankarna och sedan inse att det nog inte var så farligt...så mår man bättre.
Mer
4 år 6 månader sedan #1182890 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tankarna styr mitt mående
Vid depression förekommer negativa automattankar. De liknar vissa typer av röster, som kan vara mobbande på samma sätt. Men vid röster är de negativa tankarna ljudsatta. Vid KBT får man lära sig att hantera negativa automattankar. För att motverka depression kan motion samt göra roliga saker (beteendeaktivering) ha effekt.