Vinner jag något på att börja med Omega-3??

  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 8 månader sedan #1266935 av Pimed
Bullshit! Varifrån får du dina "många"? Dom fetterna som finns i nötter och frön är det bästa. Om man nu ska tänka på hälsan och hjärnan vilket tråden handlar om.
Mer
3 år 8 månader sedan #1266936 av Skellington
Växtbaserad omega 3, ALA, finns framför allt i linfrö-, rapsolja, valnötter och gröna bladväxter. Kroppen omvandlar en liten del av dessa kortare fettsyror till EPA och DHA. Omega 3 från växtriket har inte samma dokumenterade effekt på hjärna, hjärta och syn som den marina omega 3-fettsyran DHA.


Ekologisk svensk camelinaolja, camelina sativa, utvinns ur åkerväxten oljedådra och sägs innehålla dubbelt så mycket omega 3 som omega 6. Runt 38 procent omega 3 och 18 procent omega 6 – till skillnad från många andra växtoljor som ofta innehåller mer omega 6. Camelina of Sweden odlar och kallpressar oljedådra. Finns hos camelinaofsweden.se
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 8 månader sedan #1266937 av Pimed
Det där var inte många och dessutom blygsamt med nyttiga fetter förutom valnötter!

På vilket sätt skiljer sig din olja från algolja som jag nämnde. Som är algen fiskar äter för att få i sig omega 3? Då får du i dig din marina omega 3 direkt från källan. Din olja är bullshit jämfört med algolja!
Mer
3 år 8 månader sedan #1266938 av Skellington
Okej, du får "tycka" som du vill. Fakta har du redan sett.
Mer
3 år 8 månader sedan #1266961 av Zoidar
Jag fick tag på omega 3 för 10kr burken och köpte 10 burkar. Sen dess har jag tagit en kapsel varje morgon. Jag har inte märkt något, men det ska ju va bra.

Anchored in Christ ✟

Mer
3 år 8 månader sedan #1266994 av Admin1
Omega-3 har testats mot schizofreni på rätt sätt i 16 olika randomiserade, kontrollerade studier.

Tyvärr var de kortvariga och maximalt 4 månader.

Bara 4 av testerna visade på en liten förbättring i symptom, så effekten är inte bevisad ännu. Oftast är dosen 2-3 g/dag, men för höga doser upp till 10 g/dag finns bättre men begränsade bevis på effekt på symptom och då främst negativa symptom och rörelsestörningar (tardiv dyskinesi).

www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad...ght=WyJvbWVnYS0zIl0=