Liknar insomnandet något som upplevs vid psykos?

Mer
16 år 3 månader sedan #104576 av aspie
Enligt flera källor liknar den psykotiska upplevelser det tillstånd som andra människor upplever under insomnandet. Då sjunker medvetandet genom medvetenhetshypotoni gradvis till en lägre nivå.

Jag har försökt fånga denna upplevelse medan jag går sova. Just innan man börjar drömma, ser man landskap och bilder som skulle motsvara hallusinationer. Samma upplever man om man tar en lätt tupplur t ex under en tågresa.

Men det finns någonting i denna teori som inte stämmer. Bildhallusinationer lär vara sällsynta i psykoser, och dessa insomnande-upplevelser är mera präglade av bilder än röster. (En röst kan vara högst någon medpassaserare som talar i telefon).
Mer
16 år 3 månader sedan #104578 av Inwatto
Du kan ha rätt i att vid insomnandet händer det intressanta saker. Men psykos liknar det inte. Då har man vanföreställningar och sinnesintryck som man upplever är sanna fastän de inte är det. När man somnar är man ju medveten om att bilder som dyker upp är "dröm", den förståelsen har man i regel inte när man är i en psykos.

Hur det känns att vara psykotisk hade ju många förstått bättre om det liknat att somna. Som det är nu blir ju många skrämda av psykotiska personer, skrämda av något de inte känner igen.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
16 år 3 månader sedan #104579 av Geta
Det är en myt att man har synhallucinationer när man
har psykoser vid schizofreni.
Det man har är vanföreställningar.
Det liknar inte drömmar.

I Johan Cullbergs bok Psykoser står det att
synhallucinationer oftast beror på förgiftningstillstånd,
drogpåverkan eller hjärnskada speciellt i tinningloben.
Mer
16 år 3 månader sedan #104582 av aspie
Här på forumet finns några som har synhallusinationer, men jag är nog medveten att de är mycket sällsyntare än röster. Därför undrar jag varför det står i olika källor att tillståndet vid insomnandet skulle ha motsvarende inslag. Jag håller med om att då brukar man veta att bilderna är begynnande drömmar även om man ännu är halv-vaken.

I stället då man vaknar, kan man ha svagare verklighetsuppfattning. Man kan t ex ligga kvar i sängen samtidigt som man tror att man har redan uppe och håller på att sköta morgonsysslorna. En sådan upplevelse hade jag ofta som ung, speciellt på morgnarna när väckarklockan ringde opassligt och man skulle vilja fortsätta sova.

Jag har inte själv hört röster, men jag har en anhörig som har hört. Därför är jag mycket intresserad av att vilken upplevelse skulle motsvara det. Bara i första början trodde han att de var "riktiga", sen började han märka skillnaden mellan röster och "röster".

En dag trodde jag att jag hade hört en "röst", men det visade sig vara min telefon som har en talande påminnelsefunktion. Kanske är rösthörande just sådär odramatiskt, man bara hör en röst men vet att den är bara en "röst".
Mer
16 år 3 månader sedan #104596 av Nissegossen
En psykos kan vara precis som det man ser och hör vid insomnandet!

Jag upplever det adekvat även i vaket tillstånd! Det också att jag "ser" i vaket tillstånd!

Fast vid insomnandet är det i allmänhet, "Snällare"

Jag vet inte hur jag skall förklara det!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 3 månader sedan #104597 av Nissegossen
Vid insomnandet (Inte bara insomnandet) är dina egna tankar lagda så att du själv inte på samma sätt interagerar med verkligheten med din egen vilja, utan det jag hört är med både publik och med många närvarande.

Precis som om man var med om något där man själv är en av publiken och att det kan då råka vara så att man får både se och höra något som om det kom från paradiset!

Det berör en själv, man kan då vara den som är huvudpersonen i det hela!

Svårt, mycket svårt för mig att förklara! Jag minns det som om det var just nu som det var, men det kan vara över trettio år sedan!


Detta tillfälle som jag tänker på nu var när jag nyss vaknat mitt i natten och jag var medveten om rummet jag låg i. Det såg inte likadant ut som i vaket tillstånd. Det var tex en rullgardin i stället för persienner för fönstret och på denna rullgardin utspelades filmer för mig! I rummet stod också ett helt galleri med tomma flaskor och jag och den tjej som jag låg hemma hos, vi hade inte druckit en droppe innan vi gick och lade oss. Den som talade talade om det och hela publiken buade åt mig! :lol:

Jag låg alldeles stilla och lyssnade, när jag sedan rörde medvetet på mig så försvann alltihop och jag såg exakt det jag sett när jag somnade.Jag gick sedan på toa och gick och lade mig igen. Därefter vaknade jag på morgonen och kom ihåg vart enda dugg!

Jag såg under hela tiden när det pågick, rummet där jag låg i, med slutna ögon!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum