Tankestörningar lika vanligt vid bippo som vid schizo?

Mer
15 år 11 månader sedan #126402 av Libellule
Ja, vad säger ni? Är det lika vanligt med tankestörningar för båda sjukdomarna? Funderar myyycket över detta med tankestörningar.....? Det är liksom huvudet på spiken för min del.
Mer
15 år 11 månader sedan #126404 av Pippi
Hur menar du tankestörningar? Vilken typ av tankestörningar? Bippo here too, ja du vet.
Vad tror du om psykos när man är bipolär?
Är inte riktigt på det klara med hur det skulle vara/kännas
  • sebastian
  • Besökare
  • Besökare
15 år 11 månader sedan #126414 av sebastian
jaha... hur vet du att det är tankestörningar?
Mer
15 år 11 månader sedan #126431 av Libellule
Med tankestörningar tänker jag dels på de positiva (när det känns som om tankarna är så många att de trängs i huvudet), dels de negativa (när tanketråden liksom "klipps av").

Speciellt de sista har jag stora problem med, och det tycks bara bli värre och värre. Ofta har jag svårt att föra ett samtal, just för att tankarna bara tar stopp. Tar paus. Det blir liksom black-out.

Nu är det ju ni andra på forumet som lärt mig uttrycket "tankestörning". Förut trodde jag att det var tanke-black-outerna som var den psykotiska delen av min diagnos ("bippo med psykotiska symtom"). Men nu ska jag försöka få läkaren att byta ut ordet psykos.

Men tankestörningar kanske går in under psykos? .?

Jag känner att det här blir lite otydligt, men hoppas att det går fram till nån, iallafall. Admin, kanske... Du brukar ju ha huvudet på skaft.
Mer
15 år 11 månader sedan #126454 av spasy

pippi skrev: Hur menar du tankestörningar? Vilken typ av tankestörningar? Bippo here too, ja du vet.
Vad tror du om psykos när man är bipolär?
Är inte riktigt på det klara med hur det skulle vara/kännas


Tror inte du vill vara med om en riktigt tung psykos, jag har klarat mig och är glad för det. Psykotiska symptom är en sak, det kan jag leva med och hantera rätt bra.
En riktig psykos vill jag hekst slippa vara med om.
Mer
15 år 11 månader sedan #126602 av Admin1
Tankestörningar är ett positivt psykossymptom. Den typ av tankestörningar du har problem med är tanketrängsel och tankestopp, som är ganska vanliga tankestörningar. Jag har aldrig läst att tankestörningar skulle vara vanligare vid bipolär.

Skillnaden mellan bipolär och schizofreni är att vid bipolär får man psykos bara vid mani eller depression medan man vid schizofreni och schizoaffektiv kan ständigt drabbas av psykoser.