Hur vet man att man är schizofren?

Mer
14 år 10 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #208785 av Geta
Man är friskare om man vet att man är sjuk.
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
14 år 9 månader sedan #218007 av Sylviaplath
Att nekas hjälp pga psykisk sjukdm/skörhet är i praktiken detsamma som sterilisering.
Mer
14 år 9 månader sedan #218009 av Isa-Alise

ankabanka skrev: Tack för era svar!

Jag önskar att jag kunde söka hjälp, men jag är i en knepig sits.

Har nämligen fått ljuga för mina läkare att jag inte har några besvär längre, så att jag fick bli "friskförklarad". Detta pga att jag skulle få påbörja en fertilitetsbehandling, och då har de som krav att man inte får må dåligt psykiskt.
Jag har kämpat för att bli gravid i snart 10 år och har nu hamnat i kö för provrörsbehandling till hösten. Och detta med att inte kunna bli gravid tär också mycket på psyket.


Lycka till med fertilitetsbehandlingen! Se dock till att få god hjälp med dina psykiska problem, så att du klarar föräldraskapet bra!!!
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 8 månader sedan #225439 av

Admin1 skrev: Aspergers kan få kortvariga psykoser vid stress och kan ibland förväxlas med schizofreni. För 30 år sedan fanns inte Aspergers som diagnos utan då fick man schizofrenidiagnos istället. Diagnosen schizofreni ställs efter symptom, men missbruk och kroppslig sjukdom skall uteslutas, liksom schizoaffektiv och bipolär. Det finns en Internet sajt för diagnos av psykiatriska sjukdomar, som man dock måste betala för: www.viska.se/index.php/laenkar/5 ... ntalhealth

Jag har Asperger. En gång tror jag jag fick en entimmespsykos :D Jag hade början till vad som blev svåra tvångssyndrom men ville inte erkänna. Mamma ville ha mig till BUP dit jag inte ville, så jag blev upprörd och plötsligt tittade jag mig själv i nacken! Jag såg genom mina ögon, men jag kände att jag tittade mig i nacken. Jag visste inte om jag var i eller utanför mig. Sedan bara "visste" jag att jag skulle dö när jag sov. Det var bara en visshet, ingen skräck. Jag visste nog lite att det inte var på riktigt. Jag var även "yr i själen" och kände att den skulle ramla i marken.
Förlåt för off-topic, men jag såg bara det här med Asperger och kortvariga psykoser...
Mer
14 år 8 månader sedan #225457 av Nissegossen

TIKKI skrev: Väldigt jobbig sits. Konstigt att man inte får ha besvär för att få hjälp av fertilitetsklinik. Hoppas det löser sig för Dig.
Nissegossen; Har Du gått på Chalmers?


Nej!

De äldre hade förr kalle anka som symbol, men yngre har valt Asterix och nyare generationer chalmerister säger "banka Anka" :mrgreen:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 2 månader sedan #1312493 av Nobel
Det visste jag inte till en början. I det mest akuta sjukdomsskedet så förstod jag inte att jag hade vanföreställningar eller att jag hade hallucinationer. Hörde inga röster men såg konstiga saker, kände konstiga saker, och luktade konstiga saker. Förföljelseideer konfirmerades av hallucinationerna. Fick diagnosen efter mitt andra insjuknande, då också med bristande sjukdomsinsikt. Det tog några månader för diagnosen att sjunka in efter att läkaren berättade. Idag förstår jag att jag har schizofreni