paranoia eller bara asperger?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #264229 av
Jag har börjat tänka att en viss person skall döda mig varje gång jag träffar personen. Det finns ingen anledning att tro det, för personen är jättesnäll. Det försvinner efter att jag varit en stund med personen och fattat att personen inte kommer att döda mig och aldrig skulle göra det. Jag har också börjat tro att en annan vän till mig skall bli arg på mig och dölja det för mig, jag vågar inte tro på henne när hon säger att hon inte är arg. Men det är ganska befogat, på grund av en sorts triangeldrama... Men ändå, jag brukar inte vara så här ängslig.
Är det för att min asperger gör att jag har svårt att förstå folks intentioner eller har jag lite lätt paranoia?
Mer
14 år 3 månader sedan #264230 av Geta
Svar från Geta i ämnet paranoia eller bara asperger?
Det verkar som att du har perceptionssvårigheter, Sofia!Perceptionsstörning[/url:1gfkj9a7]
Mer
14 år 3 månader sedan #264237 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet paranoia eller bara asperger?
Det skulle kunna vara PTSD också. (det är jättesvårt att veta eftersom jag inte vet din bakgrund.)
Jag beter mig på detta sätt ibland. Då är jag fruktansvärt rädd för allt...
Mer
14 år 3 månader sedan #264266 av MsTibbs
Det låter inte alls som perceptionsstörningar, det är tex att uppleva ljud högre än de är, saker längre bort än de är, eller uppleva lätt beröring som obehaglig. Något helt annat alltså.

Du är medveten om att personen inte kommer mörda dig, det är bra, möjligen en släng paranoia, men inte så farligt tror jag, eftersom du vet att det inte stämmer. Däremot triangeldramat kan vara aspergerrelaterat, då det är lätt att kommunikationen träffar fel åt båda (alla) håll, i synnerhet om det är starka känslor inblandat, kroppsspråk, bokstavstolkning vs prata kring gröten och att folk dessutom kan tala och agera i affekt.
Mer
14 år 3 månader sedan #264275 av Admin1
Vid Asperger brukar paranoian uppstå vid stress och försvinna snabbt när stressen upphör. Ibland kan OCD ge symptom som gränsar till det psykotiska. Mitt råd är att du verklighetsprövar paranoian och försöker att inte tro på dina idéer. Diskutera gärna med någon som du har förtroende för om dina problem. Om man sover dåligt så ökar risken för paranoia också. Det är nog viktigt för dig att sova tillräckligt. KBT kan vara bra att få mot paranoia också.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #264488 av
Svar från i ämnet paranoia eller bara asperger?
Tack för alla svar! Det jag tycker låter rimligast är att det är stressrelaterat. Vi får se hur det går i fortsättningen.