The Return of the Voice.

Mer
13 år 7 månader sedan #333867 av Deliria
Hej alla,

jag skrev ett inlägg för ett tag sedan som handlade om att jag såg insekter, skuggor och dyliknande. Efter ett tag började detta minska. Förra veckan började dock rösten dyka upp igen (hör endast en röst). Detta resulterade i en överdos av diverse mediciner på fredagskvällen. Sov till söndag eftermiddag och åkte igår till psykakuten som sa att de inte kunde hjälpa mig för att mitt "fall" var för komplicerat.

Vad jag undrar, är det ofta det blir att hallucinationer skiftar typ? I detta fall från syn till hörsel? Och i så täta intervall?
Vet inte riktigt vad jag ska göra. Synerna jag hade var skrämmande och fruktansvärda men de uppmanade åtminstone inte mig att skada mig själv.

Tacksam för svar.
Mer
13 år 7 månader sedan #333878 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet The Return of the Voice.
Har aldrig läst någon statistik för detta. Det normala är annars att man hör röster vid psykoser. Rösterna vid psykoser brukar komma utifrån och man hör dem ofta. Om rösterna är högljudda så är det ett negativt tecken. Röster som uppmanar en att göra saker - imperativa hallucinationer kan vara farliga ibland och då bör man nog kontakta sin läkare egentligen.
Mer
13 år 7 månader sedan #333881 av Deliria
Svar från Deliria i ämnet The Return of the Voice.
Jo eftersom de brukar resultera i dumma saker så har jag kontaktat både min tillfälliga läkare och psykakuten men båda parter förklarar sig med att inte ha tillräckligt med kompetens för att hjälpa mig. Vilket rent sagt ut suger. Tycker det är svårt att bedöma om rösten kommer utifrån eller inutifrån. Det hörs inte som t ex en röst på tv utan snarare som någon viskar i mitt öra.
Vet inte varför det skiftat från att se saker till att höra saker. Säger väl inte att det ena är värre än det andra men mitt liv befinner sig i större fara när den uppmanade rösten är så pass påtaglig att den får mig att överdosera mediciner.
Mer
13 år 7 månader sedan #334046 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet The Return of the Voice.
Viskningar brukar vara lindrigare än högljudda röster, men det intressantaste är hur man mår pga av rösterna och vilket budskap rösterna har. Om rösterna uppmanar till överdosering eller självskada tycker jag att man skall kontakta läkare.

Det finns knep för att minska på rösterna. Undvik stress. Lyssna på radion eller musik för det dränker viskningarna. De flesta hör viskningar i samband med sänggåendet när det är tyst.

Självhjälpsråd:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... as-roester
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... pa-roester