Mina vanföreställning&hallucinationer

Mer
13 år 7 månader sedan #333929 av Svartvitalinjer
De syner jag "råkar" ut för är mest spindlar och andra oidentifierade kryp, oftast snett bredvid mig. Ibland känner jag på mig att de bara är hallucinationer, men ibland rycker jag till och försöker borsta bort spindlarna. Är jag hemma är det inte så farligt, är lite värre när jag är bland folk... :rolleyes:
I hörsel väg är det mest oljud som kommer långt bortifrån. Även mummel från röster. Jag har aldrig haft röster där jag hört exakt ordagrant, men det har varit väldigt skrämmande ändå. Det ända jag hört är någon som säger mitt namn.
I mellan varven känner jag mig förföljd och iakttagen. Men det känns inte som om någon vill mig något illa, utan mer att jag känner mig utstirrad.

En rolig hallucination fick jag en gång när jag låg hemma hos mina föräldrar på kökssoffan. Helt plötsligt dansade de där små bifigurerna i Pettson och Findus under bordet för mig.
Mer
13 år 7 månader sedan #333933 av Geta
Hej och välkommen!
Att höra röster ska vara mycket vanligare än att se syner.
Nu hör jag varken röster eller ser syner men det är många
andra som gör det här på Viska.
Mer
13 år 7 månader sedan #333955 av Traxerity
Välkommen till viska
Jag har också samma problem fast i mörker för jag ser skuggor ibland och storleksförändringar men jag har lärt mej att inte bry mej om dem
får man ingen fysisk känsla av dessa hallucinationer och istället bara rädsla så ska man inte bry sig om dem för då vet man att man hallucinerar
det kan vara svårt i början men du lär dej säkert :rolleyes:
Mer
13 år 7 månader sedan #333963 av Tonic
Välkommen hit till Viska och välkommen in i 'virr-panna-gänget'; "Vi som ser roliga och konstiga saker som ingen annan ser". :hjärta

Det finns en hel del jag skrivit om detta... dvs vad jag ser, hör, känner...och så har jag även lukt hallisar.

Har också lärt mig att leva med dom. Dom är inte farliga.. dom finns där, och för mig kommer och går dom dagligen.
Jag lever på ändå. :) Skulle gå åt tokmycket energi att börja analysera dom.


[i:1gbl3lji](OBS!! jag lider av komplex PTSD och DID, bland annat - har inte schizofreni!! ..och det är vanligt att man har hallucinationer vid DID och oftast många samtidigt, dvs; se, höra och känna - allt samtidigt.. vid schizofreni är det vanligare att ha en i taget. oftast hörsel.)[/i:1gbl3lji]
Mer
13 år 7 månader sedan #333994 av Tikki
Hjärtligt välkommen hit. :hjärta :joker
Mer
13 år 7 månader sedan #334047 av Geta
Ju livligare hallucinationer man har, ju mindre troligt är det att
det är schizofreni som man lider av, är min slutsats.