Psykos med olika vanföreställningar

Mer
13 år 4 månader sedan #344299 av Kutenai
Hade en psykos nu för några veckor sedan med vanföreställningar och några hallucinationer.

Det började med att jag var stressad, hade mycket att göra och att någon tjej som jag var intresserad av (i sedvanlig ordning) inte var intresserad av mig.

Jag kände av att jag började bli gränspsykotisk och valde därför att gå och lägga mig istället för att lyssna på valvakan på radio söndagen den 19 september.

Dagen efter det fick jag för mig att det var på väg att bli krig, som en följd av valresultatet. Så jag bestämde mig för att ta mig till Australien där jag ville bosätta mig hos aboriginerna "ute i bushen". Det gällde alltså att gå mot söder för att ta sig till Danmark och sedan vidare sydvästerut genom Asien. Jag frågade folk om landvägen till nästa stad några mil söderut och fick den beskriven. När jag gått ett tag på vägen upptäckte jag att jag gick under några högspänningsledningar där jag kunde läsa på en utav stolparna "LIVSFARA GÅ EJ FÖR NÄRA". Samtidigt hörde jag något som lät som rovfåglar - jag kallar det för att jag hörde gamar. Detta kan ha varit en hallucination eller så är det en anordning som finns där för att skrämma bort andra fåglar, vet någon? Jag kände mig väldigt snurrig i huvudet när jag befann mig under de här högspänningsledningarna och jag trodde att det var elektriciteten som hade denna inverkan på mig. Jag tänkte då att det kunde komma ännu större såna här ledningar på vägen längre fram och beslöt mig då för att vända om.

På vägen tillbaka trodde jag att jag hade blivit svårt bränd av en av ledningarna och ville därför till sjukhuset. Det blev flera timmars irrande fram och tillbaka i en utav stadsdelarna där jag frågade folk om anvisningar till höger och vänster. Till slut lyckades jag ta bussen in till stan och sjukhuset. Jag gick först till akutmottagningen, men där var det mycket folk och jag tänkte då att jag inte litade på den somatiska vården då jag knappt har någon erfarenhet av den. Jag gick då istället till psykakuten där jag pratade med en sjuksköterska. Hon ville att jag skulle träffa en läkare för att bli undersökt (somatiskt) men det ville inte jag. Så jag gick hem. Det hade blivit kväll och jag var rädd för att det var krig när jag gick hem. Försökte ta theralen som jag fått utordinerat för att kunna sova men jag kunde inte hantera pipetten. Har för mig att jag satt uppe den natten.

Dagen därpå irrade jag omkring på stan. Tänkte då att jag drömde och skulle hoppa från en hög höjd för att se om jag kunde flyga samt att jag kanske skulle döda min pappa eftersom han utgjorde en konkurrent mot mig på "kvinnomarknaden". Erinrade mig då punkt 1 i LPT - om att utgöra en fara mot andra eller sig själv. Gick då och sökte jouren och blev intagen på en avdelning.

På avdelningen berättade jag för en av patienterna att jag hade hört gamar. Han svarade att de var livsfarliga, samtidigt som jag hörde samma "gamröster" igen - den här gången måste det ha rört sig om en hallucination då dessa ljud inte kan förklaras med något som kan ha funnits på avdelningen. När jag låg på sängen hörde jag även ett snabbt, övernaturligt ljud. Det var häftigt. Jag provade även att meditera och kände att jag sjönk väldigt djupt inom mig själv. Jag trodde även att en av patienterna var Buddha som hade nedstigit till jorden från Nirvana. Minns att det flög in en fluga från fönstret på mitt rum som av någon anledning la sig ner på fönsterbrädet och dog. Jag trodde att jag hade blivit återfödd till den här flugan och bestämde mig för att mata "Buddha" med den. Så jag gick och la den på ett bord där "Buddha" satt och spelade ett spel men jag tror inte att han åt upp flugan.

Jag pratade en hel del franska under vistelsen på avdelningen då jag trodde att alla människor kunde förstå alla språk. Blev ledsen när personalen sa åt mig att gå och lägga mig eftersom jag trodde att jag skulle dö av att sova. Trodde att duschen i själva verket var ihjälgasning av oss patienter. Trodde att jag och en till patient skulle bli skjutna av personalen när vi var ute på en biltur. Trodde att en patient som bjöd på godis och coca-cola var jultomten, att det var jul år 1990 och att jag var ett barn igen och firade jul med främlingar (vilket var kul). Jag trodde även att kalla kriget fortfarande pågick eftersom det var år 1990 och blev lite rädd för eventuella kärnvapenattacker.

När jag såg på TV på "Här är ditt liv" trodde jag att det var mitt eget liv det handlade om. De visade ett klipp när en tjej utan armar hoppade i vattnet i en simbassäng och då armar sedan växte ut på henne när hon var i vattnet. Häftigt. Jag såg även hur Rickard Sjöberg vände sitt ansikte mot mig och hans ögon blev större när vi tittade på Postkodsmiljonären. Jag trodde också att det var jag själv som satt i heta stolen och att heta stolen var lika med den elektriska stolen vilket gjorde mig rädd.

Rent allmänt så trodde jag att det som var på radio handlade om mig. T.ex. någon följetong som hette "Himmel och helvete" och var väldigt rolig att lyssna på. Även radioteatern var kul att lyssna på. Det handlade om något gammalt par som hade skilt sig och hållit på och bråkat. Jag trodde att jag var mannen i historien och att det var min fru från ett tidigare liv.

Något oförklarligt som hände var en gång sent på kvällen/natten när jag lyssnade på radio. Det var på P1, Radioteatern och efter en lång monolog så frågar den kvinnliga radiorösten något i stil med "Hör du mig?", varpå jag svarar "Hallå", "Ja, hallå?" svarar rösten varpå hon säger "Du sover nu".

Summa sumarum så var det en kul psykos. Speciellt det där med radion som det inte går att hitta någon logisk förklaring till.
  • Zoegas.
  • Besökare
  • Besökare
13 år 4 månader sedan #344308 av Zoegas.
Svar från Zoegas. i ämnet Psykos med olika vanföreställningar
Lät väldigt trippit. Skönt att det gick över så snabbt och att ingen kom till skada.

En del psykotiska upplevelser kan vara rätt häftiga, tyvärr blir det oftast att man blir rädd. Som det där med elektriska stolen du beskrev.
Mer
13 år 4 månader sedan #344316 av tekopp
Tur att det gick bra för dig. Min senaste psykos var riktigt skön och landningen var inte så farlig även några månader senare. Jag kommer nog inte berätta om den nu dock.

Jag kände alldeles nyligen att jag var påväg in i psykos trots att jag medicinerar normalt men jag försöker tygla mig.

Heja Karl XII!
Mer
13 år 4 månader sedan #344317 av Geta
Det låter som en ganska typisk psykos förutom att den innehöll
väldigt många trådar....
Mer
13 år 4 månader sedan #344440 av Admin1
Tack för en intressant berättelse och många här har nog varit med om liknande.
Mer
13 år 4 månader sedan #344469 av Melun
Hade nästan glömt hur en psykos var.