Varför får man inte tro på vad man vill?

Mer
13 år 5 månader sedan #344658 av Libellule
Tack för de orden, skord! Precis vad jag ville höra!
Mer
13 år 5 månader sedan #344662 av malin71
Klart man får tro vad man vill, Libellule. Ens tro är väl det som ska göra en trygg (så länge man inte skadar någon...) men det skulle du aldrig göra för du är jättefin...
Mer
13 år 5 månader sedan #344675 av Kutenai
malin71,

Precis. Lagen om psykiatrisk tvångsvård säger ju att man ska tvingas till vård om man utgör en fara mot andra eller sig själv. Så i princip borde man få ha vilka "vanföreställningar" som helst, så länge man inte är farlig.
Mer
13 år 5 månader sedan #344703 av Admin1
Libellule,

Om det är omhändertagandet av barnen som sliter på dig, så kanske du skulle kunna få hjälp hemma av kommunen t.ex en dag i veckan, så du får vila upp dig. Det kan ju också bli lugnare när barnen växer upp och blir större. Att vara helt sysslolös kanske inte heller är bra för hälsan.
Mer
13 år 5 månader sedan #344779 av Libellule
Vad snällt sagt av dig, malin71! Alla här på Viska är så himla gulliga mot varandra, och det värmer ända in i själen. Och jo, min tro/vanföreställning är liksom mitt enda hopp om att någon gång kunna bli riktigt lycklig och tillfreds i tillvaron.

Kutenai skrev:

Precis. Lagen om psykiatrisk tvångsvård säger ju att man ska tvingas till vård om man utgör en fara mot andra eller sig själv. Så i princip borde man få ha vilka "vanföreställningar" som helst, så länge man inte är farlig.


Precis! Men varför tänker inte psykiatrin så? Varför vill de absolut ta bort sådant som gör en lycklig, bara för att det inte är "mainstream"? Maktfullkomlighet?

Admin skrev:

Om det är omhändertagandet av barnen som sliter på dig, så kanske du skulle kunna få hjälp hemma av kommunen t.ex en dag i veckan, så du får vila upp dig


Vad exakt menar du med "hjälp hemma"? ASP har redan nobbat mig. Har fått hjälp från dem förut, men det gav inte särskilt mycket, kändes det som.

Om du menar att barnen skulle åka iväg på ett familjehem eller dylikt då och då, så vore det nästintill ogenomförbart. Eftersom jag och pappan har delad vårdnad, så måste jag ta hänsyn till vad han tycker, och han skulle ALDRIG gå med på att barnen åker till någon annan familj. Samtidigt så måste han jobba på sitt företag, och jag vill inte kräva av honom att jobba mindre, eftersom han hjälper oss en hel del ekonomiskt. Jag sitter liksom i en rävsax.

Men jag skulle nog inte själv heller klara av att tvinga iväg ungarna någon annanstans. De vill vara hemma med sina kompisar, i sin vanliga miljö, åka på sina vanliga träningar... Jag har aldrig trott på att tvinga in barn i det klassiska skilsmässomönstret heller, för den delen. En vecka här, en vecka där... Vilken vuxen skulle gå med på att ha det så? Det vore bättre om det var de vuxna som flyttade in och ut hos barnen varannan vecka. Jag tror att barn som tvingas flytta hit och dit hela tiden, i slutändan mår dåligt av det.

Förlåt, nu drog jag iväg lite i resonemanget, men detta är ett hett ämne för mig. Jag klagar, men accepterar inte den hjälp som finns att få. Typiskt mig.

Kram på er alla!
Mer
13 år 5 månader sedan #344809 av Isa-Alise
Barnvakter kan ge god avlastning - tror de tar ca 40 kr/timme. När min dotter var liten så tog jag barnvakter till henne även om jag själv var hemma ibland - för att hinna med tvätten eller ett lågnt skönt bad...

Det är tufft att vara ensam med barn när de är små... även om du har delad vårdnad och får viss avlastning av barnens pappa skulle det nog hjälpa dig att ha en barnvakt ibland...

Du måste hinna med dig själv för att orka med barnen...

:hjärta :hjärta :hjärta :hjärta :hjärta