Har ni nån gång haft HJÄLP av era symptom?

Mer
13 år 1 månad sedan #369672 av Poppy
Ens sjukdoms-symptom är ju oftast till nackdel för en, det är därför det kallas sjukdom. Men nån gång ibland kanske det som i vanliga fall är en nackdel tvärtom kan verka till ens fördel?

Jag tänkte på mina humörsvängningar t ex. Ofta när jag har mycket att göra så kan jag gå in i en hypomani där jag känner mej totalt euforisk, känner mej intelligentast i hela världen, tycker att allt jag skriver är GULD. Detta kan ju vara till nackdel eftersom jag inte kan se på min forskning med kritiska ögon i det tillståndet, om nån säger att jag dragit en felaktig slutsats t ex så tänker jag direkt att den personen inte fattar nånting, för jag, jag är ju intelligentast i hela världen och har rätt jämt... Nu har jag blivit ganska bra på att ändå ta till mej av kritik, försöka förtränga jag-är-bäst-i-hela-världen-känslan och inte lita på den fast den är så stark och övertygande. Men tidigare har det ofta ställt till problem för mej, att jag inte kunnat se kritik som berättigad.
Förr brukade jag också slösa bort alla mina pengar när jag var i det här tillståndet, och göra massa andra totalt oansvariga grejer som man får lida för i efterhand... Men även detta har jag lärt mej hantera ganska bra med olika knep.

MEN jag tror också jag haft lite fördel av mina hypomanier. Jag doktorerar nämligen i ett väldigt mansdominerat område, och det är ofta en ganska hård jargong, och folk kommer med ganska brutal kritik av andras idéer. Kanske har jag delvis lyckats slå mej fram tack vare att jag långa perioder bara kört rakt på och tyckt att jag varit bäst i hela världen...

Sen tror jag att jag kanske är bättre än andra på att "tänka utanför lådan", pga att jag haft underliga upplevelser och sett världen på ett annat sätt...

Har ni nån gång haft nytta av era symptom?
Mer
13 år 1 månad sedan #369673 av Geta
Jag gillar att sova på morgnarna. Det får jag göra så mycket som
jag vill sedan jag blev sjukpensionerad.
Mer
13 år 1 månad sedan #369674 av MsTibbs
Hypoman: extremt kreativ, får saker gjort, målar massa hela nätterna, glad, positiv, vågar(ehum?) prata med folk.

Hyperaktiv: Impulsivitet, åkt på massa grejer jag aldrig skulle vågat om jag hunnit tänka efter.

Specialintressen: Lär mig snabbt stora mängder information, kan agera som stödperson åt folk både på internet och IRL.

Hallucinationer: De positiva ger mig än ändlös glädje, är ängeln riktig eller inbillad? Vet inte, men jag blir helt varm när jag tänker på henne.
Mer
13 år 1 månad sedan #369699 av Inwatto
För ett år sedan ville jag delta i en novelltävling i en tidning. Funderade på vad jag skulle skriva om och kom på två idéer. Båda kom från min tid som psykotisk, så utan den perioden hade jag inte haft något att skriva om.

Har kommit på många svar på omöjliga frågor. Dock ser svaren omöjliga ut när man lämnar det psykotiska tänkandet, så det är väl lite tveksamt om det är till någon nytta... :skifta

Positiva symptom är väldigt spännande att ha i början. Hallucinationer och vanföreställningar är fascinerande företeelser i små mängder. Tyvärr drunknar man snabbt. :sjuk

Jag lever idag med delpersonligheter som utvecklats under psykos (eller som dykt upp i samband med-). De är som osynliga vänner och gör mitt liv mindre ensamt.

Skulle nog kunna extraknäcka som medium och kanalisera andar. Dock är andarna ytterst otillförlitliga så den enda nyttan jag kan ha är egen erfarenhet av sådant som medium sysslar med. :neutral:

Prata inte med hat i munnen!
Mer
13 år 1 månad sedan #369720 av lärjungenMatteus
6 Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
Mer
13 år 1 månad sedan #369723 av Drummer
Kanske vid hypomani som man upplevt livet med grandiosa tankar om sig själv, men det blir ju inte realistiskt! Så att hamna på ytan är ju det bästa egentligen, så symptom för nog inte något gott för en i längden!