Hur vet man att man hallucinerar?

Mer
8 år 9 månader sedan #754715 av Admin1
Tvångstankar kan ibland vara ganska lika vanföreställningar eller gränsa till dem.
Mer
7 år 11 månader sedan #824108 av sisan
Jag har affektiv schizofreni som är påfrestande. Det tar hårt på mig både fysiskt som psykist.
Tröttheten hänger som ett svart moln över mig och tynger ned en.
Jag håller tyst om mina syn/hörsel upplevelser för omgivningen in den mån jag kan.
Värst är när känslan av någon verkar stå bredvid mig och får mig att klanka/nedvärdera mig själv verbalt.
Aggressiv blir jag med men inte mot andra i omgivning fast jag skulle vilja.
Mer
7 år 11 månader sedan #824130 av Cosmos
Det finns ju något som heter hypnogoga ? hallucinationer då man tydligen är i ett halvvaket tillstånd mellan vakenhet och sömn. T ex hör jag hur telefonen ringer och när jag går upp för att svara är det ingen i luren. Ingen mer signal hörs heller.

Bland det mest läskiga jag har varit med om var nog när jag precis hade lagt mig för att sova och hade slutit ögonen och det hördes fotsteg som gick uppför min trappa (låång trappa). Stegen fortsatte, gick in i mitt sovrum och stannade vid sängen. Jag vågade fan inte öppna ögonen utan beredde mig på det värsta. Men det hände ingenting.

Många år tidigare på ett jobb för hantverk och konst, hörde jag (vaket tillstånd) hur någon andades och flåsade rakt in i örat på mig. Alltså, vi pratar om några centimeter bort. Sedan började det där suckandet och flåsandet följa med mig hem till mitt rum (bodde hemma hos föräldrarna). Inte kul, kan jag säga.

Hallucinationer? Tja, hade ju en incestuös far, det kanske var han?
Mer
7 år 11 månader sedan #824251 av Admin1
Vanliga människor kan ha hypnogoga hallucinationer. Det är ganska vanligt. Vid uppvaknandet kallas de hypnopompa. En hallucination är när man ser eller hör saker utan några sinnesintryck.
Mer
7 år 11 månader sedan #824285 av Nissegossen

cholowiz13 skrev: Men att höra fotsteg i bakgrund utan att det kanske är någon där, eftersom vi snackar om 02:00 på natten (oftast). Har jag hört nästan hela mitt liv, utan att lagt märke till det innan. Men när jag är hemma hos min mor (eftersom mina föräldrar är skilda) upplever jag aldrig något liknande.

I denna film, har inte lyckats hitta scenen där en hund känner sig förföljd av fotsteg. Rekommenderar er till att se filmen då den rymmer en hel del skratt.
[youtube]bbpCLT6dq8E[/youtube]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 11 månader sedan #824287 av Nissegossen
Får tillägga, filmen finns i många versioner.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum