Hur ofta är ofta?

Mer
8 år 9 månader sedan #754755 av koi
Hur ofta är ofta? skapades av koi
Hur ofta är ofta och sällan? Min läkare frågar hur ofta jag hör röster men jag har ju inget att jämföra med. Röster utifrån hör jag varje kvällen men kan identifiera dem som röster. Demonen ca 1-2 gånger i veckan. Då kommer rösten från andra personer eller från ett annat rum. Är det ofta eller sällan? Har ett konstant mummel i huvudet som gör mig trött. Det är ofta.
Mer
8 år 9 månader sedan #754773 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Hur ofta är ofta?
Ditt svar bör vara samma beskrivning som till oss andra. Så, antingen att du säger det du skrivit eller tar ut det på skrivaren och ger läkaren.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 9 månader sedan #754993 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur ofta är ofta?
Det finns ett BPRS-test, som mäter olika symptom vid schizofreni. När det gäller röster, så verkar det vara problem om man hör dem dagligen, men det beror också på hur man påverkas av rösterna. Här kan du komma fram till hur allvarliga besvär du har.

Mycket mild = Vid vila eller insomning, ser syner, känner lukter eller hör röster, ljud, eller viskningar utan orsak, men ingen försämring i funktion.
Mild = Även i vaket tillstånd, hör en röst ropar namnet, ljud, viskningar,
formlösa synhallucinationer eller har sinnesupplevelser i närvaro av en modalitet - relevant stimulus (t.ex. visuella illusioner) sällan (t.ex. 1-2 gånger per vecka) och utan funktionsnedsättning.
Moderat = Enstaka röster, syn, smak, lukt eller taktila hallucinationer med
ingen funktionsnedsättning ELLER icke-verbala hörselhallucinationer / visuella illusioner mer än sällan eller med funktionshinder.
Moderat svår = Upplever dagliga hallucinationer ELLER vissa funktionsområden störs av hallucinationer.
Svår = Upplever röst- eller synhallucinationer flera gånger om dagen ELLER många funktionsområden störs av dessa hallucinationer.
Extremt svår = Ihållande röst- eller synhallucinationer under dagen ELLER de flesta funktionsområden störs av dessa hallucinationer