fråga till alla med schizofreni

  • guest(Leo)
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #47094 av guest(Leo)
fråga till alla med schizofreni skapades av guest(Leo)
Hej

Jag har aldrig haft någon psykiskt sjukdom. (möjligtvis depression)

Schizofreni har alltid intresserad mig, på något sätt.
Jag spenderat många timmar på det här forumet där jag har
läst om olika vanföreställningar och psykoser.

Går det att beskriva hur man kan känna sig som sjuk.
Jag menar , varför skulle man lyssna till de där rösterna , varför
tvingas man göra som de säger? Varför förstår man inte att
rösterna och vanföreställningarna hör till sjukdomen? Det låter som
att hjärnan kontrollerar allt på ett mycket obehagligt sätt.

Många skriver att ni tror att saker jagar er - tv-radio är efter er.
ni ser monster och andra otäcka varelser. Jag kan inte förstå att man
inte kan förstå att det är ens egna huvud som hittar på saker.
Men det är väl så förankrat till ens egna förstånd så att
man inte längre kan kontrollera sin vilja och sina tankar?
För vad jag förstår så har alla insett att ni är sjuka , annars hade
ni ju aldrig sökt hjälp.

Röster på latin , synupplevelser som man egentligen aldrig har varit i
kontakt med. Ibland kan jag få för mig att schizofreni är en slags över-
länslighet, att vissa saker som ni upplever faktiskt existerar, men att andra utan den typen av "skador" om man nu ska kalla det så , inte kan
uppleva det. Jag menar,- hur känns radio-vågor eller hur ser ultraviolett ljus ut? Vad har saker för färg, den människliga hjärnan har konstruerat allting, vad händer om man har tappat vetenskapen om vad exempelvis en kniv är, då rasar hela den konsturerade världen. Men vem säger att
den "konstruerade" världen är rätt och vem säger att något tillstånd är rätt
och fel? Vad hade hänt om alla männsikor på jorden varit schizofrena och alla hade samma symtom... Men det måste ju grundas i att man känner sig dålig...? Jag ska inte babbla mer om det, det var bara en tanke.

Men om man skulle jämföra alla de här upplevelserna med något.
Går det att förklara för någon som inte har upplevt det?
Hur det känns att bli tvingad till något av en inre röst.

Tack för att du läste det här,
all lycka till er alla!

Leo
  • Linnea
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #47095 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet fråga till alla med schizofreni
Vad jag inte kan förstå själv är hur och varför folk är så fascinerade av detta tillstånd...
Jag fick frågan igår om jag inte tyckte det var intressant hur min hjärna kunde bli sådan som under psykosen... Njae tyckte jag och jag vet fortfarande inte om jag tycker det är särskilt intressant.
Så min motfråga till dig är: Vad är det som intresserar egentligen och varför?

Om jag svarar så här på din fråga: Det handlar om oerhört starka krafter i vårt psyke. Och vi lever i ett samhälle där kontroll värderas mycket högt. Att vara i denna "psykosvärld" är som att vara i en irratonell värld. Kanske är det därför du har så svårt att förstå oss.

Tack för att du frågar! Det ger mig också något!
Mer
17 år 7 månader sedan #47103 av JournalistFredrik
Jag kan inte tänka mig något som är intressantare än schizofreni.

Kanske kärlek? (Det kanske går att jämföra förresten.)

Jag har ju inte schizofreni, jag är som trådskaparen.

Ibland blir jag avundsjuk på era berättelser. Jag skulle också vilja vara med om det ni är med om. Det är perfekta berättelser som passar väldigt bra att använda i skapande verksamhet som skrivande, målande etc. För mig iallafall.

Samtidigt skulle jag ju vilja kunna stänga av upplevelserna när de blir jobbiga, vilket jag antar att de blir ganska snabbt. Och det finns ju fler symptom än hallucinationer och vanföreställningar.

Det enda jag kan tycka mig förstå är att många av er har bland de mest intressanta och samtidigt kanske svåraste liven man kan leva.

Hmm, det kanske inte gjorde så klart för någon [i:1djyx6h4]varför[/i:1djyx6h4] det är intressant iofs...
  • Linnea
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #47110 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet fråga till alla med schizofreni
Journalist Fredrik.... Du kanske är intresserad av det gränsöverskridande i våra berättelser?
"men samtidigt som du vill kunna stänga av"... Dvs ha markontakt? Leva på jorden och kunna fungera i vardagen och veta vad som är vad?
Mer
17 år 7 månader sedan #47111 av JournalistFredrik
Ja, det är exakt det jag menar. Jag antar att det framförallt kan vara svårt att umgås med personer man inte känner om man är osäker på om de delar ens värld eller inte.
Mer
17 år 7 månader sedan #47112 av Isa-Alise
Många konstnärer och författare söker öppnande övningar som meditation eller hypnos för att få uppleva vidgade sinnen... det kan ge inspiration till målandet och skrivandet.... man bör vara försiktig om man har en skörhet som vid psykoser... då kan sådana övningar leda till ett psykosgenombrott.... men för ett stabilt psyke kan meditation och hypnos berika erfarenheterna...