Hur vanligt är det med synhallucinationer egentligen?

Mer
3 år 2 månader sedan #1321897 av mrsearlgray
tror jag har fått en ny hallucination, i form utav eldrök, hela rummet blir täckt av grå rök, ser dåligt pga röken men sen försvinner det...?
läste en amerikansk artikel som skrev att 15-72% av schizofrena har synhallucinationer men det var ju ett rätt brett spann om man säger så.
Har mest haft hörsel och lukt hallucinationer förut, så detta är väldigt nytt...
har försökt prata med mamma om detta men hon tror ju att jag spirituella förmågor så går inte prata vett med henne ordentligt. så vet inte, borde jag ringa min sjuksköterska om detta?
Mer
3 år 2 månader sedan #1321905 av Fantasio
Ring din SSK om du besväras av det. Hur ofta har du fått denna hallucination?
Mer
3 år 2 månader sedan #1321909 av mrsearlgray
okej, får den iallafall nån gång om dan.
Mer
3 år 2 månader sedan #1321926 av Maxjohan1983
Du har inte dimmsyn då? Vilket man kan få bland annat av, Abilify..

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
3 år 2 månader sedan #1321929 av notwoodstock
Jag har bildhallucinationer nu på sistone.
Mer
3 år 2 månader sedan #1321981 av Admin1
Störningar av synintryck kan förekomma vid schizofreni, s.k illusioner. En röd knapp kan börja lysa kraftigt, solen lyser starkare eller en katt omvandlas till en liten tiger. Det är lindrigare än en hallucination, som uppstår utan några sinnesintryck alls. Förändringar i ljusstyrka, form, rörelser och färg är dubbelt så vanligt som synhallucinationer.

Vid enbart synhallucinationer är det troligen inte schizofreni utan annan orsak, som missbruk eller läkemedelsförgiftning. Synhallucinationer vid schizofreni brukar kombineras med röster och andra psykossymptom.

Synhallucinationer förekommer hos 25-30 % vid schizofreni och schizoaffektiv, men också vid t.ex psykotiska symptom vid bipolär, depression och neurologiska sjukdomar, som t.ex epilepsi. Vid schizofreni kan synhallucinationer tyda på besvärligare symptom och sjukdom.

Ögats näthinna är en del av hjärnan, vilket gör att även ögat har förändringar, som kan bidraga till hallucinationer och förändringar i synen.

www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad...a-synhallucinationer