Filmen "A Beautiful Mind"

Mer
19 år 2 månader sedan #7853 av Isa-Alise
Såg filmen "A Beautiful Mind" ikväll på tv... för andra gången... såg den på bio förut också... mycket bra som film tycker jag... grät vid scenen där Johns fru visar honom vad som är verkligt genom att smeka honom på kinden...

Finns en del som liknar egna upplevelser... känslan av vara jagad... men också kristallen... de många världarna... många sidor som leder till olika parallella verkligheter... upplevde detta mycket stakt, speciellt i tonåren... fast jag kände mig inte jagad av hemliga agenter då utan av utomjordingar... som skulle ta mig med ut i rymden...

Undrar om det finns mer än fantasier i dessa upplevelser... kommer man närmare andra sanningar i psykoser... annat som "friska" människor inte orkar se...

Känns ofta som att skynken dras undan från synen så att man kan se klarare när jag har mer symtom... men det kostar så mycket ångest och paranoia att vara i det... just idag känns det rätt lugnt och samlat... inte nojigt och klartänkt...

Nån mer som såg filmen nyligen?... vad tycker du?...
Mer
19 år 2 månader sedan #7858 av Nissegossen
Hej Isa-Alise! Jag såg inte filmen igår, har tidigare tänkt se den och såg då början. Jag fortsatte inte att titta på den, den låg alltför nära mig själv och mina egna upplevelser.
Vill inte gå in i något som kan få mig in i en psykos, det jag såg låg otäckt nära mig själv.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 2 månader sedan #7860 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Filmen "A Beautiful Mind"
Jo... det gör det... det väcker mycket som man upplevt själv... speciellt scenerna med paranoian... rösterna som fått synlig form som hela tiden finns med i bakgrunden... känslan av att ha ett speciellt uppdrag... och av att vara hotad...

Fick intensiva röster första gången jag såg den... men nu gick det bra... det är en varm film... handlar ju om en verklig människa... det är ju inte någon uppdiktad skräckfilm... utan ett sannt porträtt av John Nashs liv och upplevelser... och den slutar bra... han lyckas med sin återhämtning... fick ju t.o.m. nobelpriset...
Mer
19 år 2 månader sedan #7862 av Nissegossen
Du Isa-Alise, jag skall se filmen, men låter det mogna fram så att så småningom när jag är redo, skall jag se den.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 2 månader sedan #7868 av Geta
Svar från Geta i ämnet A beautiful Mind"
Det var andra gången jag såg "A beautiful Mind".
Första gången fattade jag inte vad som var hans
hallucinationer, som de tre personer som följde honom.
Jag kan hålla med om att det kan vara gränsen
till skräckfilm när man själv haft psykoser.
Särskilt det där hemliga arbetet han höll på med
var skrämmande.
Annars tycker jag att det är en mycket varm och sevärd
film.
Den speglar många av svårigheterna vid schizofreni.
Mer
19 år 2 månader sedan #7877 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Filmen "A Beautiful Mind"
Jag såg filmen igår kväll och jag misstänker att den kommer att visas fler gånger på TV. Ni som missade den kommer att få flera chanser i framtiden.

Jag tyckte filmen var bra, men samtidigt är jag lite kritisk till att de visade vanföreställningar, som synhallucinationer. PSR påstår att Nash egentligen inte hade några synhallucinationer. Det ger lite felaktig bild av schizofreni tycker jag.
Filmens svaghet är just att de förmodligen överdrivit hallucinationerna för att öka underhållningsvärdet men till priset av informationsvärdet.

Ärligt talat tyckte jag att filmen K-pax med Kevin Spacey var bättre. Den handlade om en man på mentalsjukhus som hävdade att han var utomjording och skulle återvända till rymden. Den var mer spännande och med ett väldigt intressant slut.

Sveriges svar på filmen A beautiful mind är boken Min återhämtning från psykosen. A beautiful mind. av Khai Chau. Läste om boken på återhämtningsprojektets hemsida.