Filmen "A Beautiful Mind"

Mer
19 år 3 månader sedan #7920 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Filmen "A Beautiful Mind"

Admin1 skrev: Ärligt talat tyckte jag att filmen K-pax med Kevin Spacey var bättre. Den handlade om en man på mentalsjukhus som hävdade att han var utomjording och skulle återvända till rymden. Den var mer spännande och med ett väldigt intressant slut.


Såg filmen K-PAX på video under eftermiddagen idag... jo den var bra... skrämmande slut... tror dock inte att folk får så mycket engagemang från en läkare eller terpeut som han fick i filmen... och hypnos fungerar inte precis som i filmen heller... det såg mer ut som om de använde sannings serum än hypnos... hypnos lämnar bara gränserna mellan det omedvetna och medvetna öppna... det släpper inte fram minnen så direkt...

Kristallen finns med även här som symbol...

Den är sevärd... men man blir inte gald av den...
Mer
19 år 3 månader sedan #7949 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Filmen "A Beautiful Mind"
Vissa saker var lite orealistiska, men annars tyckte jag att filmens styrka var att den inte nidporträtterade patienterna på avdelningen. Patienterna framstod, som ganska normala på sätt och vis även om någon var lite originell.

Nackdelen med A beautiful mind är att alla vet hur det kommer att sluta, så filmen blir inte så spännande även om den iofs var intressant. K-pax var egendomligt nog väldigt realistisk för att handla om en patient som var utomjording. Jag tyckte att Kevin Spacey spelade sin roll som K-pax väldigt bra.
Mer
19 år 3 månader sedan #7960 av Geta
Svar från Geta i ämnet Filmen "A beautiful Mind"
Nobelpristagaren John Nash måste ha gett sitt
medgivande till filmen "A beautiful mind".
I filmen sägs det att han levde. Man kan se det
som ett nidporträtt av en person i psykos. Hans
vanföreställningar tror jag dock är ganska vanliga
om det nu var sant. De flesta lever nog inte ut sina
fantasier som i filmen. John Nash eller anhöriga
måste ha reagerat om filmen är helt uppåt väggarna.
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #8221 av
Svar från i ämnet Filmen "A Beautiful Mind"
Såg en intrevju med Russel Crow (stavning?) som hade träffat John Nash innan inspelningen av A beautifull Mind. Han sa att han hade hörselhallisar. I intrevjuen berättade regisören att man i filmen lagt dit synhallisarna för att förtydliga dem... John Nash själv verkade, enligt Russel Crowe, klart nöjd i den intrevjuen.