Nyttig litteratur?

Mer
19 år 2 månader sedan #8447 av Björnen
Tänkte kolla lite med Er som läser och skriver här vad man kan läsa för böcker om era sjukdomar. Finns det några Ni kan rekommendera mig som personal att läsa? Jag har redan plöjt igenom socialstyrelsens senaste skrivning om Schizofreni.

Boken "Återhämtning från svåra psykiska störningar" -Alain Topor, är den nått att ha?
Eller hans senaste "Vad hjälper?". Något ni har läst?


Vänligaste hälsningar
Björn
Mer
19 år 2 månader sedan #8449 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Nyttig litteratur?
Hej Björnen! Det finns en psykoterapet som heter Barbro Sandin. Hon har inriktningen på Schizofreni. Den bok som låg till grund för hennes doktorsavhandling heter; Den Zebra randiga pudelkärnan.

Det har i samarbete med Lars Lejring gjorts en film för personal som arbetar med Schizofreni patienter. Kanske både bok och film kan passa?

Huvudpersonen i boken är själv en numera före detta patient som själv har skrivit en bok. Jag har för mig att han har utbildat sig till psykolog. Rätta mig gjärna om jag har fel. Skickar en länk till dig Björnen.
www.lejring.com/

Lars lejring har skrivit böcker, bland annat Möjligheternas hus, där jag själv under pseudonym är intervjuad av honom. Som du ser i länken så finns Lars Lejring i Göteborg han också.

Med vänlig hälsning Nisse.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 2 månader sedan #8459 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Nyttig litteratur?
Björnen,

Jo visst är de värda att läsa... inte så lättlästa, men bra...
Mer
19 år 2 månader sedan #8465 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Nyttig litteratur?
Jag har läst Alain Topors första bok och jag rekommenderar den inte. I princip har har givit ut sina forskningsresultat i bokform och jag tycker det blir inte så lättläst då. Han senaste bok har jag inte hunnit läsa ännu, men jag skall göra det.

Jag rekommenderar istället:
Psykoser av Johan Cullberg Väldigt bra!
www.viska.se/index.php/recension ... perspektiv
Psykiatrin i Sverige - Vägval och vägvisare av Jan-Otto Ottosson
www.viska.se/index.php/recension ... %A4gvisare
Galenskap och återhämtning av Jay Neugeboren
www.viska.se/index.php/recension ... 3%A4mtning
Kvalitetskraven på psykvården bör du också läsa:
www.viska.se/index.php/recension ... sk-sjukdom
Du hittar fler böcker recenserade här:
www.viska.se/index.php/recensioner
Mer
19 år 2 månader sedan #8470 av Björnen
Svar från Björnen i ämnet Ett tips från mig då
Tack så grymt mycket för alla tips.

Jag kanske får komma med ett jag hitta under sökandets gång då.

Det är en ny reviderad upplaga av Psykoser av Johan Cullberg som kommer nu i februari.
Akademibokhandeln skriver såhär:
[i:1m2z28hw] I denna nya utgåva har författaren uppdaterat texten särskilt vad gäller bemötande och behandling av akuta psykostillstånd. [/i:1m2z28hw]
Mer
19 år 2 månader sedan #8479 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Nyttig litteratur?
" UT UR MÖRKRET" en bok som handlar om depressioner, forskingar, metoder och intervjuer. Väldigt intressant bok.

"VEM VAR DET DU SA VAR NORMAL" (psykiatri och rim)