Nyttig litteratur?

Mer
19 år 1 månad sedan #9477 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Nyttig litteratur?
Tack. Jag skall ta och beställa den. En verkligen bra bok.

Du frågade först om Alain Topors bok "Vad hjälper?". Jag har snart läst klart den och jag tycker den är väldigt bra och kan rekommenderas. Den handlar dock enbart om att återhämta sig efter allvarlig psykisk störning. Om tillfrisknande alltså.
Mer
19 år 1 månad sedan #9481 av Björnen
Svar från Björnen i ämnet Nyttig litteratur?

Gäst skrev: Alltså, här kommer en helt utanför vetenskapen beprövad tanke. Blommor och gröna växter verkar vara väldigt bra och lugnande...
På de avdelningar jag jobbat har jag sett att patienter mår bra av att pyssla med blommor, antingen på sitt rum eller i avdelningens trädgård. Hade en kvinnlig patient som var väldigt aggressiv och våldsam, men när vi lät henne "påta i jorden" blev hon lugn som ett lam. När vi gjort denna upptäckt lät vi henne påta i jorden ofta... Hon blev riktigt bra och skrevs ut. Det var riktigt härligt att se...

Skötaren


Naturligtvis är det så. Vad skrev Voltarie i "candide"?
"låt oss odla vår täppa".

Djur, växter, miljöer som är humana och varma gör människor "bättre".

Besökte en bekant på sjukhuset, och jag undrar lite hur han kan bli bättre där, det var ju rena mardrömmen med andra sjuka, inga blommor, inga djur, ingen skön konst och en rad dårar som man väl kan frukta, vara osäker på hur de ska agera, utan att vara paraniod.
Mer
19 år 1 månad sedan #9485 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Nyttig litteratur?
Det är lite svårt med, vi hade länge blommor på en av mina avdelningar, men patienterna kastade omkring krukorna eller strödde jord i hela korridoren, så de fick ta bort dem.

Det är inte alltid så enkelt som man tror... :rolleyes:
Mer
19 år 1 månad sedan #9501 av Graatass
Svar från Graatass i ämnet Bartleby
Bartleby av Melville (samma som skrev Moby Dick) är en novell väl värd att läsa. Elias Canettis Förbländningen är en roman, skrämmande rolig. Liksom Manns Undersåten.
Men en bok lätt att få tag i är Jeanne Cordeliers Utbrytningen. Den är mycket hemsk och fruktansvärt rolig! Mycket våldsam, men läsvärd!
Mer
19 år 1 månad sedan #9512 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Nyttig litteratur?
tryskey,

Det behöver inte vara så... är just nu på en avdelning som har mestadels tvångsvård.... jag är här frivilligt och pyntar den med blommor till helgerna... det lyser upp... det finns blomkrukor med gröna växter också.... folk uppskattar det... blommorna åker inte i golvet... folk blir glada av en vas tulpaner eller påskliljor... och är rädda om dem...

:D :D :D
Mer
19 år 1 månad sedan #9523 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Nyttig litteratur?
Isa: va bra när det funkar!! :)