Fördel ADHD av Anders Hansen!

  • Klanggedin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Hedersmedlem
  • Hedersmedlem
  • Noble and true with a heart of steel
Mer
6 år 7 månader sedan #972271 av Klanggedin
Hej! Jag läser nu boken Fördel ADHD av Anders Hansen. Den kom ut nu 12 september och handlar om dopaminets centrala roll för koncentration och motivation. Den handlar också om hyperaktivitetens roll för produktivitet.

Det jag vill säga är att boken tar upp motionen som en mirakelkur för koncentration och motivation! Det gjorde han också i sin förra bok Hjärnstark men beskriver nu specifikt motionens roll för ADHD-människan. Han tar upp koncentrationssvårigheter i skolsammanhang men också hyperfokuset som ADHD människor kan få för det som är intressant eller farligt. Han beskriver hur många med ADHD inte är skapta för att sitta i skolbänken som blir oengagerande för att det inte speglar deras funktionsmodell. Funktionsmodellen hävdar Hansen är skapt för jakt och rörelse.

Min undran är om motion är lika fördelaktigt vid schizofreni. Har för mig att det dykt upp här på Viska.

Jag känner igen mig i att jag blir mer koncentrerad och driven efter jag har motionerat. Känner ni också så?
Mer
6 år 7 månader sedan #972280 av Gardenia
Jag tränade mycket när jag pluggade förut (har en magisterexamen) och tycker att motivationen, koncentrationen och inlärningen blir hundra gånger bättre när jag tränar regelbundet. Tränade även mycket när jag jobbade förut, man "rensar" hjärnan vid träning, särskilt löpning.
Mer
6 år 7 månader sedan #972293 av Geta
Svar från Geta i ämnet Fördel ADHD av Anders Hansen!
Autismkaraktärerna på film är överdrivna:

www.svt.se/nyheter/vetenskap/stereotyp-autism-pa-film
  • Klanggedin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Hedersmedlem
  • Hedersmedlem
  • Noble and true with a heart of steel
Mer
6 år 7 månader sedan #972303 av Klanggedin
Fel Hansen men intressant artikel. Sheldon Cooper har mycket mer än bara autism och som dom skriver så är egenskaperna extremt uttryckta och det är få i verkligheten som identifierar sig med honom.
Mer
6 år 7 månader sedan #972441 av Cider
Anders Hansen medverkar mkt i TV i nyhetsmorgonprogram. Bara att googla på youtube.se.
Mer
6 år 7 månader sedan #972452 av Amandara
Han är en cool snubbe med koll på läget.