Abilify är det så bra som det låter...

Mer
16 år 3 månader sedan #104077 av Nissegossen
Jag har nu meddelat min sköterska att säga till min läkare att jag slutade ta Abilify i förrgår. Jag talade om det för honom igår när han var hemma hos mig och gav mig injektionen med Trilafon. Vi återgick till den dos jag hade innan på Trilafonet. Jag var tidigare i veckan dessutom tvungen att ta Trilafon tabletter, 2 st 4 mg om dagen i ett par dar.

Jag tycker inte att Abilifyn uppnår riktigt samma effekt på mig som Trilafonet.

Jag kände dessutom en obehaglig berusnings effekt av Abilifyn samt att reaktionsförmågan och finmotoriken blev mycket sämre. ( Tappade en ugnsfast gratängform + en glasskål i golvet så de gick i bitar!)

Det kändes för mig som om jag gick på ett gungfly!

Detta var nog mitt sista försök med Abilify.

Kan säga att jag är van vid Tralafonet och känner, när jag tar biverknings medicinen Akineton att jag mår alldeles förträffligt bra på den dos som jag har på Trilafon. Har med andra ord inga biverkningar av den längre, så länge jag tar Akineton till.
Dessutom verkar det som om att Akineton och Abilifyn icke var kompatibla med varandra. Jag drog ned mycket på antalet Akineton
tabletter och var på god väg att helt försöka sluta med dem, men har i allt gått tillbaka till det som var innan försöket med abilifyn.

Priset på Abilifyn är inte av det slaget att det är motiverat, i jämförelse med verkan av den.

Visserligen gav Abilifyn tillbaka alla, säger alla känslor, det är den förlusten jag nu får acceptera, för det gäller överlevnad och en på det hela bättre livskvalité med den medicinering jag hade innan.

Jag tycker Abilifyn är överreklamerad. Detta att jag inte kunde sova på rätt tid och också hade mycket stora sömnstörningar på kombinarionen Abilify och Trilafon var också det en stor nackdel för jag fick inte den sömn jag´behövde. Jag gick ständigt trött men kunde trots min sömnlöshet inte sova.

Allt sammantaget ser jag nu att efter en rejäl satsning på Abilifyn under ett par månader att den medicinen inte är något för mig!
Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 3 månader sedan #104079 av Jocke
Beklagar att abilyfyn inte var till belåtenhet! Då kanske jag också måste vara restriktiv mot detta, eftersom vi nog har likartade livstilar förutom maten då. Men jag inväntar nog nästa generation piller som hjälper mot kognitiva och negativa symptom. Förresten hur gick det för dig med planerna på stödboende? Dem kanske kan specialanpassa din medicin i framtiden så du får största möjliga verkan av medicin.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 3 månader sedan #104080 av Nissegossen
Bistånds bedömare skall höra av sig den åttonde i denna månad. Hon kommer efter tidsangivelse då att komma hem till mig med en socialsekreterare.

Du kan ju själv prova Abilify för man är ju individer. Det är ju inte alls säkert att det bara för det att den inte passade mig inte passar dig!
Det är ju verkligen synd om du gick miste om en medicin på grund av att den inte passade mig. Tycker trots allt att du skall pröva!

I förlängningen genom gen tekniken kommer all medicin säkert att individ anpassas. Men frågan är, vad kostar det då? Dessutom, lever jag då?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 3 månader sedan #104082 av Bitte

Figuren skrev: Jag tar Abilify på morgonen så tidigt som möjligt. Men jag använder sömnmedicinen Imovan till natten. (har atgit bort Propavan och Nozinanen, nyligen) Inatt sov jag ca 12 timmar med 3 uppvaknanden men det gick att somna om.
Abilify kan orsaka sömnproblem det är därför bäst att ta den på morgonen.

Nu har jag fått stora sömnproblem sover ett par timmar och kan inte somna om, det är tredje natten nu. Och för att kompensera det tar jag fler Imovan, det är inte bra. Någon som vet om ett dundermedel mot sömn där man bara behöver 1 tablett för att slockna utan att vakna stup i kvarten ?
Mer
16 år 3 månader sedan #104087 av Geta
Det är trots allt kanske det priset som man får betala -
att vara litet känslomässigt avstängd för att kunna hålla
balansen.
Att få alla känslor tillbaka kan vara en för stor
omställning särskilt om det inte går att sova samtidigt.
Nissegossen du har iaf försökt två ggr att gå över till
Abilify.
Mer
16 år 3 månader sedan #104092 av Nissegossen
Ja, jag vet Geta....

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum