Statistik över hur diabetogena olika neuroleptika är?

Mer
16 år 1 månad sedan #114518 av aspie
Finns det statistik över hur diabetogena olika neuroleptika är? Det måste nog finnas skillnader mellan dem.
  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
16 år 1 månad sedan #114521 av vnv
Eftersom jag äter Risperdal är jag oxå intresserad av dylik statistik...
Vad säger du, Admin?

/vnv
Mer
16 år 1 månad sedan #114626 av Admin1
Vid schizofreni finns en förhöjd risk att få diabetes och det har varit känt nästan i 100 år. Jag läste en artikel nyligen och man trodde främst att det var ökad stresskänslighet, som framkallade detta. Vid schizofreni finns nog också mer stress än normalt psykossymptom, ekonomisk stress osv.

I USA så kom det en diabetesvarning för ett par år sedan, som gällde alla nya atypiska antipsykotika - Leponex, Risperdal, Zyprexa, Seroquel, Zeldox och Abilify.

Det jag tror stämmer är att risken för diabetes är störst för Leponex och Zyprexa, sedan kommer Seroquel och Risperdal. Minst risk har Zeldox och Abilify. Det verkar som diabetesrisken orsakas av viktökning, men kanske också av effekter på glukosomsättningen i muskler.

Problemet när man läser om det här är att uppgifterna stämmer inte riktigt med varandra. I en artikel kan Risperdal ge minst diabetesrisk, medan i en annan artikel har Risperdal litet större diabetesrisk än Zyprexa.
Mer
16 år 1 månad sedan #114767 av aspie
Finns det procentantal om hur många brukare får diabetes?
Mer
16 år 1 månad sedan #114801 av Admin1
Det finns en undersökning gjord på diabetesrisken för Zyprexa och det inträffar 10 fall av diabetes på 1000 behandlingsår dvs den årliga risken för diabetes skulle vara 1 %. Risken var ungefär dubbelt så hög för Zyprexa som för Risperdal.
www.aafp.org/afp/20030115/tips/18.html

Det finns också en artikel om diabetesrisken för antipsykotika:
www.australianprescriber.com/mag ... 7/5/118/9/
Mer
16 år 1 månad sedan #114861 av aspie
Tack Admin att du orkar gräva fram undersökningar! Jag är jätteintresserad av detta ämne, eftersom jag anser att diabetes är ett spöke. Jag hade en äldre släkting som led av 2. typens diabetes (han hade ingen medicinering) och han fick en fot amputerad innan han dog.

Min tidigare läkare vägrade definitivt att skriva ut neuroleptika åt mig, inte pga diabetesrisken, utan därför att jag inte har psykossjukdom. Men min nuvarande läkare har en annan inställning, och det har också allmänt blivit mera moderiktigt än förr, att skriva ut små doser neuroleptika åt aspies.