Theralen, Lergigan och Propavan???

  • Staffan i RFHL C-län
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 veckor sedan #117341 av Staffan i RFHL C-län
Theralen, Lergigan och Propavan??? skapades av Staffan i RFHL C-län
Hej
Inom RFHL Uppsala län hjälper jag människor att trappa ner från sina psykofarmaka, när de har problem med dem. Ibland handlar det om psykosmediciner. Nu är det en kvinna som nästan har slutat med sina risperdal och har två ml Theralen kvar. (Hon tar den för sömnen. Har slutat med bens och de bensliknande.) T. upplevs ju ofta som rätt tung i biverkningarna. Hon undrar nu om hon skall ta Lergigan istället. Jag har för lite erfarenheter för att svara. Här på viska finns ju många experter, så jag frågar er om erfarenheter.
Ingen av Theralen, Lergigan och Propavan klassas ju som neuroleptika (nl), men de är alla fentiazinderivat, liksom tidiga nl, såsom Haldo och har den biverkningsstruktur som nl, inkl. tardiv dyskinisi. Jag betraktar dem därför i mitt arbete som neuroleptika.
Det beror ju på hur mycket man tar, men har ni upplevelser av skillnader mellan dessa medel t.ex. hur mycket jobbiga biverkningar man får dagen efter. Min vän är känslig för t.ex. tungandningen, tröttheten, viktuppgången, initiativlösheten/ledan vid neuroleptika. Skillnader i svårigheten att trappa ur dem kan också var intressant, om det går att se med någon slags säkerhet. Individuella skillnader är ju alltid så stora så jag behöver egentligen flera svar.
Tackar på förhand.
Jag håller också i ett stödforum som ni hittar under vår portal www.oberoende.info om psykofarmaka och psykiatri. Välkomna.
Ha det gott!
Mer
16 år 2 veckor sedan #117346 av Nissegossen
Om hon har Risperdal och inte har problem med, röster, syner, kort sagt hallissar så behöver hon förmodligen inte så stor dos. Har hon satt ut medicin utan att rådgjort med sin läkare, skall hon återgå till en dos som är adekvat för henne!

Livsviktigt vid sjukdomen Schizofreni är att inte sätta ut medicin på egen hand.

Det finns biverkningar av alla mediciner bla då Theralen som jag har själv då som behovs medicin för att sova på.

Tabletterna är bättre, än flytande för de smakar inte illa som flytande Theralen

Theralenet gör att man får hangover dagen efter, men jag har insett att jag måste få sova om jag legat vaken natten innan.

Tycker hon bara skall ta dem de nätter hon verkligen behöver dem.

Kan ju säga att man får ta den biverkningen som blir utav Theralenet, bla då att man kan vara skittrött dagen efter, men jag tar dem för att det är så viktigt att jag får sova.

Tycker inte att du skall påverka intaget av livsviktiga mediciner, för det är fel råd.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 2 veckor sedan #117348 av Geta
Hej Staffan!
Negativa symtom vid schizofreni kan ge samma leda,
initiativlöshet och trötthet som neuroleptika kan
framkalla.
De nya preparaten tagna i låg dos förvärrar inte de här
symtomen i samma grad som de gamla.
Det behöver inte bara vara medicinerna, utan det kan vara
grundsymtomen i schizofreni som gör att man tidvis inte
har lust med någonting.
Mer
16 år 2 veckor sedan #117376 av Admin1
Det är få som har schizofreni, som klarar av att helt sluta med antipsykotika typ Risperdal. Det har gjorts undersökningar och 90 % av de som slutar får till slut återfall i psykos. Det kan dröja upp till 2 år innan psykosen kan återkomma. Antipsykotika har två effekter - de dämpar psykossymptom, men minskar också risken för återfall i psykos.

Theralen räknas, som neuroleptikum i FASS fastän det oftast används mot ångest och sömnstörningar. Propavan räknas som sömnmedel, men i utlandet ibland som neuroleptikum. Lergigan räknas som antihistamin och inte som neuroleptikum.

Lergigan bör inte användas som sömnmedel längre än 2 veckor i följd, eftersom den sömngivande effekten då avtar. Det är en nackdel med Lergigan.
Mer
16 år 2 veckor sedan #117385 av Nissegossen
För att förtydliga vad jag själv skrev, så vill jag säga, att propavan och Theralen behöver hon endast ha när det är nödvändigt för att få sova just den natten!

Om hon kan vara utan dem så får hon ju inte de biverkningar av hangover typ som hon får på bägge dessa sedativa mediciner!

Bara att hon måste få sova om hon är psykosbenägen och uppvarvad på kvällen!

Hon skall definitivt ta Risperdal eller annan antipsykotika för annars knackar psykosen på dörren. Varje skov i sjukdomen kan vara livsavgörande och precis som Admin talar om, så klarar de flesta inte av att sätta ut Neuroleptika eller antipsykotika och det är dessa som är helt livsviktiga!

Men, det är också livsviktigt att få sova när man har en psykossjukdom!!!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Niklas.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 veckor sedan #117451 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet Theralen, Lergigan och Propavan???
Det luktar illa av folk som leker doktor här...