Vilken medicin är bäst mot paranoia?

Mer
15 år 7 månader sedan #143474 av aspie
Vilken medicin har den bästa effekten mot paranoia? Kan vara också annat än de som finns i listan.

Åsikter?
Mer
15 år 7 månader sedan #143507 av Geta
Cipralex antidepressiva stävjar mina vanföreställningar.
Det är ett helt privat konstaterande.
Mer
15 år 7 månader sedan #143511 av Nissegossen
Leponex är väl det starkare utav alla, men Zyprexa akut, för den är en bra akutmedicin.

Kanske zyprexa initialt och om det då inte behövs leponex, rekommenderar jag den medicin jag har själv vilket är Trilafon injektioner!

vid Trilafon kan man få biverkningar, dessa avhjälpes med Akineton!

Varken Trilafon eller Akineton ger viktuppgång, medan både leponex och zyprexa ger kraftig viktuppgång, så det är en balansgång...

Obs, dessa mediciner är då mot psykoser...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 7 månader sedan #143512 av Nissegossen
Jag har haft Trilafon sedan 1980 och Akineton sedan 1974.

Jag har inte legat inne på sjukhus sedan 1986, alltså utan sjukhusvård på 22 år.

Jag har diagnosen Schizofreni, alltså utan några som helst tillägg.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 7 månader sedan #143542 av Admin1
Med hjälp av dopaminstimulering kan man framkalla paranoia hos friska personer utan schizofreni, men inte andra schizofrenisymptom. Neuroleptika borde följaktligen ha god effekt mot paranoia, eftersom de blockerar dopamin-receptorerna.

Zyprexa, Risperdal och Trilafon ger 20 % bättre effekt sägs det än andra antipsykotika. Man har dock inte då jämfört specifikt paranoia utan positiva symptom, där ju paranoia ingår. Paranoia räknas till vanföreställningar. Leponex har 50 % starkare effekt, men används enbart, när man inte får effekt av andra antipsykotika. Effekten av Leponex kommer också långsammare än för de andra preparaten och det kan ta upp till 6 månader för att få full effekt. För de andra tar det 1-2 månader.
Mer
15 år 7 månader sedan #143543 av Ready

Niklas skrev:

aspie skrev: Vilken medicin har den bästa effekten mot paranoia? Kan vara också annat än de som finns i listan.

Åsikter?


Rationellt /matematiskt tänkande. Paranoia pga. saker som faktiskt hänt är inte en sjukdom.


Att säga "I love you" till en tjej är väl ganska patetiskt eller?