Fördubbling av medicindosen

Mer
14 år 11 månader sedan #211323 av idefix
Hej allihopa!

Jag har börjat bli lite paranoid angående vad mina vänner tycker om mig och så vidare. Därför har min läkare beslutat att dubbla min medicindos från 3 mg Invega till 6 mg. Jag hoppas verkligen att det inte är en ny psykos som är under uppsegling, då jag under min förra psykos skrämde många av mina vänner med mina konstiga idéer.

Har någon tips på vad man kan göra för att inte få ett återfall då de konstiga tankarna kommer tillbaka?

Egentligen vill jag inte höja medicindosen då jag hade väldigt stora biverkningar på 4 mg Risperdal som jag hade ett tag, men jag vill verkligen inte heller gå igenom den skräckupplevelse som det var att ha en psykos.
Mer
14 år 11 månader sedan #211368 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fördubbling av medicindosen
Sov tillräckligt!

Undvik stress och bråk samt folk som kritiserar dig. Försök att vara aktiv utan att stressa.

Undvik alkohol och droger.

Motionera så mycket du kan.

Verklighetspröva din paranoia och försök att bevisa att idéerna är felaktiga. Det kan gå att minska paranoia också med KBT.
Mer
14 år 11 månader sedan #211386 av idefix
Svar från idefix i ämnet Fördubbling av medicindosen
Tack Admin!

Uppskattar verkligen dina råd, motionen kan jag öka på, och jag stressar nog lite för mycket också.
Mer
14 år 11 månader sedan #211418 av w200i
Svar från w200i i ämnet Fördubbling av medicindosen
Försök också att finna en samtalskontakt, som du regelbundet pratar med om dina tankar och funderingar.