Hur mycket och ofta kan man ta sobril?

Mer
14 år 8 månader sedan #235512 av Zoidar
Kan man ta sobril dagligen? Och hur mycket kan man ta varje dag?

Anchored in Christ ✟

Mer
14 år 8 månader sedan #235514 av skord
zoidar, fråga malin eller admin, dom vet nog bäst.
Mer
14 år 8 månader sedan #235534 av Tikki
Maxdosen är 25mg fyra gånger per dag. Men tänk på att Sobril är beroendeframkallande och [u:2ep3bkal]väldigt[/u:2ep3bkal] jobbigt att sluta med om man blivit beroende.
Mer
14 år 8 månader sedan #235553 av Räven
Sobril är nog den "snällaste" benzon av dem alla men som Tikki säger så är maxdosen 100mg om dagen
Mer
14 år 8 månader sedan #235569 av Admin1
Om man använder bensodiazepiner varje dag längre än 4 månader så ökar risken för beroende. Första tecknet på att beroende håller på att utvecklas är när man blir mindre trött av det och inte sover lika bra på det och senare minskar effekten på ångesten. Beroende av Sobril är värre än av Stesolid, eftersom abstinensen kommer snabbare med Sobril som är mer kortverkande än Stesolid.
Mer
14 år 8 månader sedan #235579 av malin71
Jag äter ju bara 5 mg Sobril - men min läkare har sagt att jag kan ta en per dag outan att bli beroende. Hon sa även att om jag får ett en kraftig ångestattack kan jag ta 2 men då bör jag undvika datt ta dagen efter. Jag vet inte hur starka du har men prata med din läkare.
Jag väger ju bara 51 kg så det är kanske därför jag har så svaga.

Men fråga annars om du även kan få Atarax utskrivet. Jag brukar göra så att om jag får kraftig ångest så tar jag en Sobril och 2 Atarax vilket funkar bra. Ataraxen är ju inte beroendeframkallande och den kan man ta rätt mycket av.....

Lycka till....!