hur snabbt trappa ner trilafon och höja ett annat prep?

  • rojo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 7 månader sedan #240542 av rojo
Mer
14 år 7 månader sedan #240752 av Admin1
Det är väl enbart om man byter till Abilify, som man lägger till först en låg dos av Abilify, som sedan långsamt ökas medan man samtidigt trappar ner Trilafonet. När jag bytte från Trilafon till Risperdal, så bytte jag direkt utan någon nedtrappning. Det fungerade utmärkt.
  • rojo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 7 månader sedan #240976 av rojo
jag skulle vilja höja risperdal 2mg 8mg trilafon. men jag har domningar i ansiktet. det har kommit sen jag satt in risperdal 2mg
Mer
14 år 7 månader sedan #241036 av Admin1
Varför använder du både Risperdal och Trilafon? 1 mg Risperdal motsvarar i effekt 4 mg Trilafon. Oftast är det bäst att använda bara ett antipsykotikum för det brukar ge mindre biverkningar.
  • rojo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 7 månader sedan #241094 av rojo
bra du skriver till mig admin, har för mig du va tjej. eller kärring men det e av lågt intresse.

ja min läkare tyckte det skulle trappas ner. så jag skulle slippa bieffekter. men jag trappar aldrig ner nåt i vanliga fall. slutar helt oftast märker inte en enda bieffekt. nu slutar jag ju inte me grundmedicinering som anti-psykotiska osv.

men jag har domningar i ansiktet därför vill han ta det lugnt me höjning av medicin. men jag vill brassa på trtots att det e SKIT OBEHAGLIGT. jag äter ju antipsykotiska för att slippa psykoser. jag kanske inte e schzofren men får iaf paranoida psykoser. psykos uns o vbla bla va dom tjatar om. min förra läkare trodde han kunde ta bort schizofreni på mig men psykoser kommer jag nog få nästan hela livet tror jag men inte min läkare. brassar på rejält me lugnande o sömntabletter när det behövs o det håller skiten borta en del. nu bor jag me min mamma så jag tar gärna nårra lugnande helst varje dag. jag har haft 3-4 skov till psykosnära elller så. o mår helt fucked av starten av risperdal. känns som man blir överkörd av ett tåg när man vaknar på morronen 12h/sömn/dygn.

jag ska snart börja komvux så det e nästan så jag funderar på att sätta in 4mg på egen hand o stå kvar där. så man får hjälp av medicinen. om 1mg risperdal motsvarar 4mg trilafon. då blir jag T.A.M.E.F.A.N HELT SKRÄCKSLAGEN. jag hade 20mg trilafon förut.
nu e allså min hjärn invand o kommer överproducera dopamin när jag får så mycket lägre dos. får hoppas risperdal e effektivare.
för jag käkar också 10mg cipralex. ska försöka lura till mig en rejält antal piller så jag kan höja till 4mg. vafan stå på 2i 2v till va i helvete ska det liknaa. jag har ett liv o leva. det e bara brassa på. nämnde mina 10mg cipralex för admin antagligen skulle få tanken att då brukar man behöva stävja ssrin me högre dos neouroleptika. jag e rädd att jag kommer gå in i en psykos. halva hakan och läppen e avdomnad.

admin hur lång ca tid tar det att en viss dos ger effekt. jag har haft minst 2mg risperidon i 1v exakt nu. högre i 2 dagar. 4mg då.?
Mer
14 år 7 månader sedan #241423 av Admin1
Nej, jag är inte kvinna utan man.

Risperdal kan ge trötthet första veckan, men sedan avtar tröttheten och man sover ganska normalt. Full effekt av ett antipsykotika kommer efter 4-6 veckor och efter en vecka kommer den antipsykotiska effekten. Risperdal har bättre effekt oftast på ångest och depression än Trilafon.

Om du bor hos din mamma, så vore det bra om hon fick familjeutbildning för det minskar psykosrisken för dig med 50 % från 40 % till 20 %. Fråga din läkare om det. Patientutbildning är också bra att få för det minskar också psykosrisken. Ett personligt ombud är också bra för att få saker fixade och hjälp med att lösa problem. Observera. att de första åren med psykoser är jobbigast, men inom 5 år brukar det bli mycket lättare.