trilafon

Mer
14 år 3 månader sedan #259980 av manodepp
trilafon skapades av manodepp
hej alla! jag bor egentligen på "bipolärt forum", men jag har upptäckt att den bästa infon om antipsykotiska läkemedlen finns här, bland er. skrev som gäst i ett par inlägg häromdagen, och hade frågor om trilafon. insåg dock att det är omöjligt att hålla reda på trådarna, och registrerade mej rätt och slätt. min fråga är: kan trilafon trigga en hypomani? jag fick trilafon mot uppvarvning, 4-8 mg, och det funkade finfint i två dar. men nu börjar hypo-energin komma tillbaka! jag äter 8 mg, kan det vara så att högre doser verkar aktiverande? och så var det det där med vikten; går man upp?

många frågor, men viktigaste är det där med uppvarvningen. jag blev hypoman av både abilify och fluanxol.

tack på förhand! :D
Mer
14 år 3 månader sedan #259983 av w200i
Svar från w200i i ämnet trilafon
Rätt tänkt angående gäst!
Kan du klippa och klistra angående din bakgrund, mediciner, sjukhistoria, osv,.. Det blir lättare att försöka ge dig råd då?

Om vi ska kunna hjälpa dig bör du nästan uppge övriga mediciner, då det kan bli interaktioner t ex potensering.
Mer
14 år 3 månader sedan #259986 av Geta
Svar från Geta i ämnet trilafon
Hej och välkommen som medlem manodepp!

Det kan jag inte tro att man blir hypoman av antipsykotika
i höga doser. Det borde vara tvärtom.
Admin1, vet säkert bättre besked.
Mer
14 år 3 månader sedan #260002 av manodepp
Svar från manodepp i ämnet trilafon
tack söta ni som svarat! mina meds är litium, fluoxetin, concerta, plus lergigan forte och sömnmeds (zopiklon o propavan). stesolid under uttrappning, 8 mg per dag. glömt nåt...? levaxin, ja.
Mer
14 år 3 månader sedan #260035 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet trilafon
Hej och välkommen! Nej kan jag bara säga om trilafon, den triggar dig inte att gå upp i hypomani, tvärtom borde den ta NED dig ifrån det läget!

Conserta däremot får du nog akta dig för, detta för att om du råkar ut för hypomani, ligger det nte heller långt ifrån ett förestående psykos utbrott och kontra indikationerna på concerta tror jag är att du till att börja med blir prepsykotisk och kan få psykos liknande problem pga consertan.

Det bästa du kan göra, för utav de mediciner du räknade upp har jag bara trilafon, är att du kontaktar behandlande läkare och då den som är patientansvarig! Detta för att jag vet inte alls hur dessa mediciner fungerar tillsammans. Som ett gott råd till dig, som du bör tänka på, är att rensa i medicinlistan och ta de mediciner du verkligen behöver.

Du behöver säkerligen inte alla de mediciner du har! Kan inte se nyttan med att ha apoteket hemma i byrålådan...

Concerta förskrivare[/url:g0c3xqqq]
Förvärring av existerande psykotiska eller maniska symtom : Metylfenidat kan förvärra symtom på beteende- och tankestörning hos psykotiska patienter.

Concerta patient information[/url:g0c3xqqq]


Trilafon förskrivare[/url:g0c3xqqq]

Trilafon patient information[/url:g0c3xqqq]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 3 månader sedan #260043 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet trilafon
Jag har aldrig läst att Trilafon skulle kunna trigga hypomani utan det borde vara tvärt om. Höga doser av gamla typen av antipsykotika som Trilafon och Haldol kan utlösa depression. Fluanxol har viss antidepressiv effekt, vilket kanske kan förklara hypomanin.