Seroquel till barn samt Fluanxolfrågor

Mer
13 år 2 månader sedan #363881 av Karin
Till NG; Du har absolut INTE förnärmat mig!!! Det var "Gäst"´s ord om huruvida jag gav kärlek till min son som fick mig att reagera, och inget annat. Jag tycker att jag fick ett mkt respektfullt och seriöst bemötande och trevligt välkommnande här på sajten! :angel

Till Gäst; Tack för dina ord - när Du läste mitt senaste inlägg där jag berättade om min "kamp" för min son, och att jag gör så gott jag kan på alla vis jag kan komma på gjorde att Du fick en klarare bild av den rätt hopplösa situation jag/vi befinner oss i. Du har helt rätt i att man aldrig ger upp - för det gör jag inte, man försöker med alla medel att få den s.k. "vården" att bete sig mänskligt! Jag har lagt fram skrifter från läkartidningar om Seroquel och dess biverkningar, bland annat om de skadestånd man betalat ut i USA till folk som drabbats av svåra biverkningar av den medicinen. Jag har även visat skriften "BUP´s riktlinjer för stöd och behandling" (ett "häfte" på 458 sidor) och även anmält avdelningen där sonen vistats ett antal gånger, där man betett sig så vansinnigt så man undrar om dom har någon som helst utbildning...

Till alla; Jag själv började nu med Fluanxol idag...trots att jag är så skraj för allt vad mediciner heter, men jag måste väl ge det en chans...OM det kan hjälpa mig och göra mig starkare och stabilare så tjänar ju alla på det. I annat fall - den dagen, den sorgen... Känns som jag inte har så mycket att förlora eftersom jag går på knäna med både mina egna och sonens rena rama helvete...

Tack ALLA för ert stöd och era råd!!! :vagen

PS! Jag vill gärna höra flera åsikter/råd om det här. Både hur man själv kan tänka och göra när det gäller ens mediciner och livet runt en när man lider av röster och förvirringstillstånd och när ens barn (eller annan anhörig) är drabbad och man inte får gehör i vården så som man förväntar sig...
Mer
13 år 2 månader sedan #363901 av Admin1
I USA är Seroqueltabletter godkända för användning på barn 13-17 års ålder vid schizofreni. Du kan själv läsa detta här:
www1.astrazeneca-us.com/pi/Seroquel.pdf
Jag rekommenderar att du skaffar ett Personligt Ombud, som kan hjälpa dig med vårdkontakter angående din son. Personligt ombud är gratis och det är kommunen man kontaktar för att få personligt ombud.
Mer
13 år 2 månader sedan #363929 av Nissegossen
Du kan ringa personligt ombud direkt!
Se efter bland telefonumret på din ort www.personligtombud.se/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
13 år 2 månader sedan #363980 av Cosmos
Är det inte lite märkligt och ovanligt att ge en 13-åring ge en så slutgiltig diagnos som schizofreni? I den här åldern löper ju hormonerna amok, psyket är skört och ömtåligt, man utsätts för grupptryck, identitetsuppbyggnaden pågår för fullt. Det är kort sagt mycket som händer med en så ung människa.

Måste säga att även jag tycker det verkar lite väl tungt att medicinera med Seroquel. Killen kanske helt enkelt lider av tillfällig förvirring, otrygghet och obalans i livet.

Om mamma är så pass sjuklig så kan man kanske förstå att pojken snarare känner så än är psykotisk.
Mer
13 år 2 månader sedan #363988 av Isa-Alise
Jag har träffat ett psykotiskt barn, och då yttrade det sig lite annorlunda än hos vuxna, inte med hallucinationer och vanföreställningar utan med en kaftig tillbakagång i utvecklingen så att den yngre tonåringen blev som en bebis igen i mycket av ADL... vet inte om detta är vanligt när barn får en så allvarlig diagnos?

Hur yttrar sig psykosen för just din son?
Mer
13 år 2 månader sedan #363994 av Cosmos
Seroquel rekommenderas inte till ungdomar under 18 år enligt Fass (riktiga). Det finns inte tillräcklig forskning efter 26 veckors behandling. Det man har sett är dock att biverkningar som aptitökning och darrningar, skakningar blir större hos yngre människor. De kognitiva effekterna är svåra att definiera och överblicka. En risk är alltså att hjärnans utveckling kan hämmas.