Hur mår ni som äter Abilify?

Mer
12 år 10 månader sedan #400019 av Lukas
Har ni märkt av några biverkningar? Hur fungerar medicinen mot positiva och negativa symptom? Äter ni någon mer neuroleptika än Abilify? Hur är Abilify jämfört med eran tidigare medicin? Hur fungerar ni kognitivt och känslomässigt? Vilken dos tar ni?
Mer
12 år 10 månader sedan #400022 av Nissegossen
:rolleyes: Oj, jag kan inte längre minnas vad jag hade för biverkningar på den medicinen. Jag har prövat den två ggr, men båda ggr fått sluta med den pga för dålig antipsykotisk effekt, jämfört med det Trilafon jag haft både före och efteråt.

Jag står fortfarande på Trilafon, men om du får tillräcklig effekt på den,kan jag ju tala om att det är biverkningsmässigt den bästa medicinen mot min sjukdom jag haft, jämfört med alla andra antipsykotika.

Biverkningarna inskränkte sig till att det var lite svårt att gå, det var lite av att ha sjöben eller att gå på ett gungfly.Annars, fungerade jag bättre och fick tillbaka hela mitt känsloregister på både gott och ont! Förlorade min sambo i och med det.

Har du tillräcklig effekt klarar du dig galant i livet!

Isa-Alise har Abilify och har återhämtat sig väldigt bra på den och jobbar numera och jag tror att det beror på henne och också det att Abilify tog bort verkningarna av den paranoia hon hade innan.

Hon menar på att Abilfy är den enda medicin som hon kan ha, pga få biverkningar och säger sig inte ha några, utan lever i stort sett ett normalt liv.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 10 månader sedan #400028 av Nissegossen
Eftersom Isa-Alise inte är här så ofta numera, så skriv ett Pm till henne och fråga, för henne var det skillnaden mellan ett liv som sjuk och ett liv som "frisk" med medicinering!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 10 månader sedan #400102 av Vemod
Jag har tagit abilify i ungefär ett halvår och den har haft god effekt mot negativa symtom. Jag vet inte hur den fungerar mot positiva symtom dock.

När det gäller biverkningar så märkte jag inte av några alls, tar 10mg, men många ska tydligen bli väldigt "aktiverade" av den.
Mer
12 år 10 månader sedan #400232 av Admin1
En nyhet från 2008:

Ett fall där Abilify markant förbättrade kognitionen har beskrivits. Det var en ung man, som redan innan schizofrenin utbröt inte klarade av sina studier på universitetet. Efter schizofrenin utbröt fick han Zyprexa och sedan Solian, vilket förbättrade positiva symptomen, men inte kognitionen som fortfarande var dålig. När han fick Abilify förbättrades kognitionen och normaliserades. Han kunde börja på universitetet igen och klarade flera tentamina. Den sociala funktionen förbättrades också.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... i-ett-fall
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
12 år 10 månader sedan #400235 av Jocke
Min teori om abilify, är att den fungerar bäst på de som haft ett socialt högfungerande liv tidigare. Den verkar nog inte riktigt lika bra på de som har haft schizofrenisymptomen sedan tonåren, eller har haft disponibilitet för denna sjukdom?

Man bör alltså ha ett retroaktivt minne för denna preparat ska verka maximalt.

Vars är världen på väg?