Medicinering under graviditet

Mer
12 år 8 månader sedan #421478 av Syntium
Hej alla!
Jag och sambon börjar så smått fundera på att bilda familj. Min fundering handlar om ifall det finns några mera "barnvänliga" mediciner som man kan ta under graviditet. Jag äter i nuläget Abilify, Xanor, Neurontin (det vet jag att det inte är bra) och Sertralin för mina psykiska besvär.
Finns det några mediciner som inte påverkar fostret?
Mer
12 år 8 månader sedan #421482 av Geta
Svar från Geta i ämnet Medicinering under graviditet
Kan du klara dig utan mediciner mot psykos?
Mer
12 år 8 månader sedan #421483 av Isa-Alise
Ta ett seriöst snack med din gynekolog och din psykiater. Bäst är kanske ett nätverksmöte med båda läakrna och du och din sambo närvarande. Då kan ni diskutera er fram till bästa lösningen både för dig och för barnet. :hjärta
Mer
12 år 8 månader sedan #421487 av Nissegossen
Bra råd ifrån Isa-Alise, när det gäller barn skall man rådfråga professionella, samt att både du och din sambo är med om detta, så alla är införstådda med vad som sagts och sägs!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 8 månader sedan #421489 av Syntium
Tack för svar!
Geta: Jag vet inte, jag känner mig väldigt stabil nu för tiden, har inga eller väldigt lite symptom men det kan ju vara för att jag är rätt inställd i medicindos och så vidare.

Isa-Alise: Ja, det vore nog det bästa, Ska se om det går att få till.

:)
Mer
12 år 8 månader sedan #421501 av Admin1
Jag stämmer helt in med vad Isa-Alise säger. Medicinering under graviditet är ett extremt svårt område och det kräver både ingående kunskaper hur din sjukdom är kontrollerad samt kunskaper om läkemedlens effekter på fostret - det senaste brukar gynekologerna kunna bäst av alla läkare.