Vill sluta med Zyprexa, vad kan jag vänta mig?

Mer
12 år 4 månader sedan #443913 av SamirDavidModin
Hej, jag har varit här ett tag men det är nästan första gången jag postar.

För närmare två (?) år sedan började jag medicinering på Litium, Cymbalta och Zyprexa 5 mg. Jag är Bipolär typ-2 och Borderline, med Zyprexan för att kunna sova utan känslor av att vara iakttagen och för att slippa paranoida vanföreställningar i allmänhet. Nu har jag för några månader sedan slutat med Litium och istället höjt dosen på Cymbalta, samtidigt som jag fortfarande tar Zyprexa till kvällen. Nu vill jag gärna sluta med Zyprexan med rädsla för dess eventuella bieffekter. Dessutom har jag ökat 15-20 kg i vikt sen jag började med dessa.

Mina frågor är; Kan jag utan vidare sluta ta Zyprexa 5 mg/dag eller bör jag halvera dosen under en tid? Vilka bieffekter kan jag få av att sluta med den?

(Ursäkta om tråd redan finns, jag försökte söka),
Tacksam för svar :) ,
S.
Mer
12 år 4 månader sedan #443916 av kosmisk
Okej jag kan tala från erfarenheter själv, dvs när jag slutade med Zyprexa så förlorade jag alla mina hungerkänslor och blev väldigt deppad! Enda positiva var att man rasade ner i vikt!
MAn får tänka såhär vill man vara tjock och glad eller smal och ledsen! MEn grejen i mitt fall var att jag inte trappade ner försiktigt utan bara slutade rakt av, vilket kanske förvärrade efterverkningarna.
Det är inget o leka med när det gäller den här medicinen tyvärr man måste vara säker på sin sak. Men det kanske är individuellt ochså.
Mer
12 år 4 månader sedan #443917 av SamirDavidModin
Okej intressant. Jag känner dock att det finns andra biverkningar som jag inte vill sätta mig i riskzonen för.
Mer
12 år 4 månader sedan #443922 av Inwatto
Jag skulle trappa ner genom att halvera dosen, vänta en månad, om inget tillstöter: halvera igen, vänta en månad och först därefter sluta. Tänk på att en månad är väldigt kort tid för hjärnan att ställa om sig, så var beredd på att förlänga tiden på någon dos.

Vänta dig:
- att doktorn ogillar att du ändra dosen själv utan att säga det
- även om du diskuterar saken med läkare kan du få svar som "jag kan ju inte hindra dig" och därmed får du själv stå för hela ansvaret för det som händer
- sömnsvårigheter kan tillstöta
- ökad misstänksamhet och paranoia kan dyka upp, framför allt när du slutar helt med medicinen.
- "dopaminrusning" (egen benämning) kan det bli: du kan få kickar bara av att tänka. Det kan ta tid för hjärnan att handskas med mer dopamin, typ ½ år.
- "smekmånad": första tiden efter utsättandet mår man bra (medicin kan lagras i fettvävnaden) men sedan rasar man ihop.
- har man en underliggande sjukdom eller psykisk störning kommer den fram vid minskande dos och förstoras av att ha varit undertryckt av Z.

Självklart ska du ha en så låg dos som möjligt. Hoppas du kan få bra hjälp av psykiater att sätta ut den, det har inte jag fått med Abilify. Har kommit fram till att jag fungerar bättre som människa på en lågdos antipsykotika. Medicinfrihet låter som något fint, men en rätt dos medicin visar sig i många fall vara det bästa. Lycka till!

Prata inte med hat i munnen!
Mer
12 år 4 månader sedan #443926 av SamirDavidModin
Tackar för svaret. Jag minskar dosen en aning tills vidare och tar upp min oro för biverkningar etc med min psykiatriker.
Mer
12 år 4 månader sedan #443939 av Nissegossen
Tja trådar med zyprexa finns det några stycken av, jag gjorde ett sök och du kan själv se resultatet på denna länk, med 102 träff på ordet zyprexa. www.viska.se/index.php/soek?sear ... phrase=all

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum