Kan man äta ost när man tagit Theralen?

Mer
12 år 2 månader sedan #454718 av Richard
Jag läser att man inte ska blanda Theralen med mjölk, för då förlorar Theralenet sin verkan. Men jag tar Theralen för att kunna sova, tar det oftast vid 21-tiden o lägger mig strax innan 23. Men innan jag lägger mig brukar jag äta ett par ost-mackor. Då ost är en mjölkprodukt så undrar jag om det försämrar effekten?
Mer
12 år 2 månader sedan #454720 av Isa-Alise
Det står inget i FASS om att Theralen tabletter förlorar sin effekt om man tar det med mjölk, bara den orala lösningen. Fråga din läkare om du kan få byta till tabletter istället om du gillar ost på kvällen. Det är också lättare att dosera tabletterna.
Mer
12 år 2 månader sedan #454723 av Saari
Om jag inte minns fel, så är anledningen till att man inte ska blanda med mjölk är att det inte blandar sig med mjölken och smakar skit. Du kan dricka mjölk både innan och efter, äta ost till kvällsmackan,
Mer
12 år 2 månader sedan #454728 av Isa-Alise
Saari har nog rätt. Den orala lösningen innehåller citronsyra som inte går ihop med mjölk. Mjölken lär bli äcklig av det. Ost borde inte inverka.
Mer
12 år 2 månader sedan #454739 av Richard
Tack så mycket för svar!
Mer
9 år 3 veckor sedan #722599 av Richard
Som sagt, tack för svar! Då är det ingen fara att käka lite glass när man tar Theralen-droppar heller?