Jag har slutat att ta min medicin

Mer
20 år 7 månader sedan #87 av D
Jag tror att det är många som inte får någon effekt utav sina mediciner, och måste byta preparat ofta. Vissa får besvärliga biverkningar i form utav kraftig viktökning, svettingar, trötthet m.m.

Jag hade en intressant dialog med min läkare idag, han menade att jag "måste" fortsätta ta min medicin annars skulle jag bli sjuk. Jag vill inte ta medicinen och därför satte jag ut den för ca 3 veckor sedan, reslutatet är att jag mår bättre än vanligt. Jag känner inga psykostecken, eller några andra obehag, utan tvärtom.

Det som jag blir irriterad på, är att läkaren försöker tvinga mig på medicinerna, och respekterar/litar inte på mig. Det är som att prata med en vägg. Säger jag som det är, så skyller läkaren på "dålig sjukdomsinsikt" även hot om LPT.

Detta tycker jag är väldigt märkligt, då LPT endast kan skrivas om jag hade varit psykotisk i undersökningssituationen, vilket jag inte var.

Rätta mig om jag har fel, men en läkare får ej skriva vårdintyg även om han befarar att en pat kommer att bli väldigt sjuk osv. Pat måste vara allvarligt sjuk (tex psykotisk) i undersökningssituationen.

(Flyttad från Läkemedelssektionen av Admin1)
Mer
20 år 6 månader sedan #88 av Admin1
Hej!

Här är ett utdrag om tvångsvården i Sverige enligt vad Professor Jakobsson skrev i Läkartidningen ganska nyligen:"Av tradition har tvånget ansetts motiverat inte bara för att skydda närstående och samhället från psykiskt sjukas handlingar, utan också för att skydda patienten själv mot framför allt olika typer av självdestruktivt beteende. Denna utgångspunkt finns i de flesta länders lagstiftning. Den svenska avviker på denna punkt, liksom när det gäller strafflagstiftningen. I svensk lagstiftning motiveras tvånget framför allt för att möjliggöra vård av personer som själva inte kan ta initiativ till vård eller direkt motsätter sig vård, men där man har goda skäl att utgå ifrån att deras ovilja/oförmåga att söka hjälp beror på den psykiska störningen."

På mig verkar det som att lagstiftningen om tvångsvård är lite luddig i Sverige, men i de flesta länder krävs att man skall vara en fara för sig själv och andra för att få tvångsvård.

Personligen har jag aldrig förstått hur folk vågar sluta att ta sin medicin för psykossymptomen var väldigt skrämmande för mig och jag vill till varje pris undvika dem.

Antipsykotika förebygger inte alla återfall utan c:a 80 % samtidigt så minskas också positiva symptom. Nackdelen med att få återfall är att man då kan försämras och så att säga bli sjukare i framtiden.

Om man slutar med medicinen så kommer återfallet inte direkt, men inom 1-2 år brukar det komma hos 90 % dvs 10 % får ej återfall alls. Det kan också vara en risk att sluta tvärt - det bästa är att stegvis minska dosen under en lite längre tid.

Jag tycker att du skall ompröva ditt beslut och tänka dig noga för. Du kan inte t.ex. tänka dig att fortsätta med halverad dos? Sannolikt mycket bättre än ingenting.

Admin1
Mer
20 år 6 månader sedan #89 av D
Svar från D i ämnet Jag har slutat att ta min medicin
Hej

Jag kom överens med min läkare att ha en back up vad gäller medicineringen. Alltså en överenskommelse att om jag blir sjuk så gäller följade:

Psykosinslag : börja med zyprexa igen
Depression : zoloft + ergenyl

Förblir jag symptomfri, så slipper jag ta mediciner, och detta känns skönt, då jag får en chans att bevisa för mig själv att jag kan klara mig utan mediciner. Neuroleptika påbörjar jag alltså endast om jag får psykossymptom.

Detta innebär att jag slipper ta mediciner slentrianmässigt, och är observant på ev signaler som tyder på att jag håller på att insjukna, om så är fallet, så finns en behandlingsplanering klar.

Detta känns mycket bra.
Mer
20 år 6 månader sedan #90 av Admin1
Det låter ju bra att det löstes på detta vis. Har du medicinen hemma så du kan påbörja behandlingen direkt? Det är nog bra att ha det, så du slipper vänta för länge.

Vet du hur tecken på en psykos ser ut? Det står om detta på www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... a-aterfall
. Hämtat ur boken "Surviving schizophrenia". Du hör väl av dig här och berättar hur det går för dig?

Förresten när du postar här kryssar du för rutan Kontakta mig vid svar ? Jag gör det, men jag får ingen e-post om att någon svarar på mina postningar.
Konstigt, eftersom andra typer av e-mail fungerar på sajten.

Admin1
Mer
20 år 6 månader sedan #91 av D
Svar från D i ämnet Jag har slutat att ta min medicin
Ja jag har lite medicin hemma, men annars går jag 2 ggr i veckan till mitt psykosteam, och dom har alla mina mediciner där. Skulle det vara något, så får jag hjälp samma dag.

Jag får heller ingen e-post om svar. Dock har jag märkt att kl och dag går fel. Det har stått att inläggen har blivit postade fre den 19 fast att det bara var den 18 när jag skrev det föregående inlägget.

Jag skriver gärna och berättar hur det går. Håller tummarna just nu för att det ska hålla hela vägen.
  • JampeO
  • Besökare
  • Besökare
20 år 6 månader sedan #92 av JampeO
Svar från JampeO i ämnet Jag har slutat att ta min medicin
För att kunna skriva VI är det 3 huvudkriterier:

1.Man ska lida av en allvarlig psykisk störning.

Alltså måste det inte vara psykos eller liknande, andra tillstånd räknas oxå hit.

2.Man måste vara i absolut behov av psykiatrisk vård som inte kan tillgodoses på annat sätt än genom heldygnsvård.

3. Man måste motsätta sig heldygnsvård eller vara oförmögen att avge ett grundat ställningstagande till sån vård.

ALLA dessa 3 punkter måste vara uppfyllda för att ett vårdintyg skrivs.
Den som skriver VI måste gå på sin bedömning i situationen, men kan ta hänsyn till hur det varit senaste tiden.

Att sluta med sim medicin innegär risker, men det verkar som att du har en bra strategi för hur du ska göra om symtomen återkommer. Direkt när man slutar medicinera upplever många det som att de mår mycket bättre än när de medicinerade. Dethär brukar kallas "smekmånadsfas". Under den tiden är det inte så vanligrt att symtomen kommer tillbaks, lite beroende på hur länge man medicierat förståss. Störst risk för att bli sjuk på nytt är ca. 3 - 6 månader efter det att man slutat. Klarar man ca. 1 år utan symptom på nytt så är risken mindre, men den finns där, så tag de tidiga tecknen på allvar. I så fall kanske värt att medicinera igen en tid, man kan alltid pröva att sätta ut dem igen senare.

Ett varningen finger.....det finns studier som visar att man löper större risk för funktionsnedsättningar bl.a. kognitivt vid upprepade psykoser så det är också kanske därför din läkare inte vill att du ska riskera att bli psykotisk igen.

Hoppas det går vägen och att du mår fortsatt bra!!