Jag behöver mycket mer Theralen

Mer
12 år 2 månader sedan #464430 av Richard
Jag har ordinerat 40-80 mg Theralen till kvällen, o i går tog jag ca 60 mg. Men jag vaknade ungefär varannan timme o gick upp o rökte.

De två kvällarna innan, alltså i tisdags o onsdags så tog jag ungefär 200 mg, o sov gott nästan hela natten, max ett uppvaknande. Jag tog det eftersom jag druckit så mycket kaffe på kvällen.

Jag har ändå vaknat relativt tidigt, typ 08:30 o känt mig mer utvilad än idag, fast jag har sovit 12 timmar i natt (om man bortser från uppvaknandena). De andra nätterna har jag sovit nästan oavbrutet, men bara i 8-9 timmar, o jag har ingen hangover på morgonen.

Så, tror ni läkare är villiga att skriva ut 200 mg Theralen? Det blir 5 ml eftersom jag tar det flytande.

Finns det några allvarliga biverkningar av mycket Theralen. Det händer ibland att jag blir torr i munnen, men det är det ända jag har märkt.
Mer
12 år 2 månader sedan #464573 av Isa-Alise
Dos vid sömnrubbningar hos vuxna: 10–30 mg 1–2 timmar före sänggåendet, enligt FASS.

Det du tar med 200 mg räknas som en överdosering med risk för hjärt arytmier, somnolens, andningsuppehåll, medvetslöshet mm. Tala med din läkare och be att få en lämpligare medicin om du inte kan somna på en normal dos Theralen.
Mer
12 år 2 månader sedan #464588 av Nissegossen
Jag hade theralen förut, numera har jag gått över till seroquel viket är ett antipsykotika och jag jag skall ha startdosen 50mg. Första gången jag skulle ta den somnade jag utan problem efter ca;20 min och sov med ett uppvak för toa i tio timmar. Dock har jag ökat dosen till att ta 3st 25mg tabletter alltså 75mg och eftersom den Terapeutiskta dosen ligger på mellan 150-900 mg går det som synes att ta mycket mer, men det är enbart vid schizofreni och du bör inte ta mer än startdosen för att sova på. Jag tar dock ibland och kompletterar med theralen och tar då 3st 5mg tabletter. Jag sover på det med kanske en eller två uppvak för att på toa. Somnar sedan utan problem.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 2 månader sedan #464638 av joy
Jag har inte haft Theralen, men jag skriver här ändå, jag vill bara säga att jag sover fint på 15 mg nozinan och 7,5 mg zopiklon.
med en kisse paus.
Mer
12 år 1 månad sedan #464767 av Admin1
Jag skulle nog i första hand använda Imovane och om inte det räcker lägga till Propavan. Propavan har svagare antipsykotisk effekt än vad Theralen har. Propavan har också antihistamineffekt och är inte beroendeframkallande.
Mer
12 år 1 månad sedan #470910 av Richard
Jag var hos doktorn idag och han skrev ut 8 flaskor Theralen, men sa att jag inte bör ta mer än 3 ml (120 mg) varje kväll. Men det ska jag nog klara mig på.

Sen höjde han min Venlafaxin till 375 mg (maxdos).