trilafon dekanoat

Mer
11 år 4 månader sedan #538756 av kath
trilafon dekanoat skapades av kath
hejhej
ska byta från trilafon tabletter till injektion och undrar hur man räknar om mg till ml?
är ordinerad 20mg dag och på ampull förpackningen står det att jag ska ta tre ml, tycker det låter på tok för mycket och undrar om dom försöker[u:3s013qg7] lura[/u:3s013qg7] upp mig i dos????????
stämmer mina misstankar?
Mer
11 år 4 månader sedan #538758 av Geta
Svar från Geta i ämnet trilafon deakonat
Hej kath!

Nu vet jag ingenting om trilafon men det är kul att se dig här igen....
Mer
11 år 4 månader sedan #538760 av kath
Svar från kath i ämnet trilafon deakonat
Tack Geta :jump
det var ett tag sen ja....
Mer
11 år 4 månader sedan #538793 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet trilafon deakonat
Trilafon Decanoat är långtidsverkande och enantat är korttidsverkande. Du får här räkna på 14 dagar eller med hur många dagars mellanrum du får injektionerna. Det är i en ampull 1ml och det är 108mg/ml. Nu vet jag inte hur de räknar, men jag som själv har injektioner och har haft sedan 1980 har i dagsläget 08ml injektionsvätska.

Skall du ha tre ampuller tycker jag personligen att det är lite väl mycket. Försök att samarbeta med läkaren och prova ut minsta möjliga dosering som gör att du stävjar psykoser och har kvar lite av dina symptom. Så tex hör jag röster inom mig varje dag, men är absolut inte drogad. Om du känner igen när du är prepsykotisk och vet när du skall ta extra medicin för att stävja en begynnande psykos, är det absolut det bästa.

Larmet går hos mig efter en vaknatt utan sömn. Påföljande kväll tar jag en extra dagsdos av mina Trilafontabletter jag har hemma just för detta ändamål. Dock ta aldrig mer än sammanlagda högsta dagsdos, som är rekommenderat för läkemedlet ifråga och för mig gäller då som högst 12mg Trilafon om dagen. www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... ocTypeID=6

Den läkare jag fick 1980, som satte in Trilafoninjektioner på mig sade följande; "Den här medicinen skall du ha och vi skall prova ut minsta möjliga dos på dig. Vi kan droga ned dig så att du går som en zombie, men det är inte önskvärt. Det är bättre att du har kvar några symptom på din sjukdom och att du fungerar bättre till intellektet"

Alltså föreslå samma sak till din egen läkare! Kom sedan i samråd med din läkare överens om att du får möjlighet att tillsammans med denne minsta möjliga dos och att du själv och självmant tar extra medicin i form av Trilafontabletter.

Det som är A och O vid en psykossjukdom är sömn! Se därför till att ha sömntabletter och helst ickevanebildande medel. Typ att du tar startdosen 50mg Seroquel (Den ges i doser upp till 900-1000 mg om dagen vid schozofreni) att sova på.Du sover då som jag kanske i de 10 tim med ett uppvak för toa och direkt i säng. Du har då hangover dagen efter, men av psykosungen inte ett spår. Gå och lägg dig om du tar seroquel. Sitt inte uppe, för medicinen verkar inom 20 min och då sover du där du är. Som sagt gå och lägg dig då.

Eventuellt att du tar med en utskrift av detta till din läkare och låt denne kommentera vad jag här har skrivit! Tilläggas bör göras, att jag inte legat inlagd på något sjukhus sedan 1986.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 4 månader sedan #538875 av kath
Svar från kath i ämnet trilafon dekanoat
Nissegossen, tack för ett långt och utförligt svar, ska skriva ut detta och visa för min behandlare. :dans

ska tydligen ta en spruta var tredje vecka.

jag har redan seroquel fast i depåform. äter 900mg av den.
Mer
11 år 4 månader sedan #538999 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet trilafon dekanoat
Är det tänkt att Seroquel Depot skall trappas ut, när du är inställd på Trilafon?