trilafon dekanoat

Mer
11 år 4 månader sedan #539122 av Mammuten
Svar från Mammuten i ämnet trilafon dekanoat
Fast "hög dos" måste inte betyda "övermedicinerad". Det fanns Länk här på Viska till en intressant artikel om att många inom rättsmedicin behöver betydligt högre doser av antipsykotika än de rekommenderade för att få effekt (och att det kan vara en bidragande orsak till att det gått så illa för de individerna, de har t ex fortsatt att vara aggressiva på normala doser). Det finns också medfödda skillnader i hur snabbt man bryter ned olika mediciner. Har du snabb metabolism kan du behöva justera doserna av den anledningen.

Men rekommendationerna är att sträva efter monoterapi (ett läkemedel) och lägsta verksamma dos

Det viktiga är hur du mår på din höga dos. Har du extra pyramidala biverkningar (t ex darrar, går stelt, dregglar eller har ofriviliga rörelser så är du övermedicinerad.

Se också till att ni mäter halterna av mediciner i blodet, samt blodsocker och blodfetter så att din läkare har koll på det!

Min tolvåring är aggressiv, har vanföreställningar och konstanta rösthallucinationer trots 1000 mg seroquel och 1,5 mg Risperdal. Vi vill fasa ut Risperdalen men då måste Seroquelen höjas ytterligare. Kanske vore det bättre att helt byta medicin till Zyprexa eller Leponex, men samtidigt är seroquel och Risperdal mediciner han mår hyfsat bra på (inga riktigt jobbiga biverkningar trots dosen).
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
11 år 4 månader sedan #539157 av Guest
Svar från Guest i ämnet trilafon dekanoat
Mammuten,

Byt för guds skull inte till Zyprexa (vidrig medicin) i alla fall och kom ihåg att en viss liten del av de som får Leponex dör av den.
Mer
11 år 4 månader sedan #539159 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet trilafon dekanoat
Leif,

Leponex eller Clozapine ökar inte dödligheten utan tvärtom så minskar den med 25 % ungefär. Därför har statliga SBU nyligen gått ut med att Leponex bör ges till fler. Leponex minskar självmordsrisken och kanske också missbruksrisken. Sedan har preparatet bäst effekt av alla antipsykotika.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... raedda-liv
Mer
11 år 4 månader sedan #539160 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet trilafon dekanoat
Jag håller med Mammuten i det att prova ut en medicin som hjälper dig så att du klarar dig på den. Det är något att sträva efter.
Sedan är det till, att precis som Mammuten och jag själv skrivit tidigare, att gå ned till minsta effektiva dos. Jag kan ju inte veta så mycket om hur hög dos du behöver, men rent spontant, är den ordinering du har, ganska hög och framför allt se till att mäta medicinhalten i blodserum, så kan läkaren se om koncentrationen av läkemedlet ligger på mest effektiva dosering.

Att vara överdoserad, är ett gissel! Detta pga biverkningarna.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 4 månader sedan #539165 av Mammuten
Svar från Mammuten i ämnet trilafon dekanoat

Leif skrev: Mammuten,

Byt för guds skull inte till Zyprexa (vidrig medicin) i alla fall och kom ihåg att en viss liten del av de som får Leponex dör av den.


Och hur sjutton ska man medicinera en svårt sjuk person som inte vill bli så där farligt aggressiv och psykotisk? Som gråter och säger att jag ska ge honom "medicin som hjälper". Och där det inte finns så värst många preparat som är godkända för tolvåringar?

Medicin är inte den enda hjälpen, men utan medicin skulle Fabian vara så svårt sjuk att han inte skulle kunna bo kvar i familjen. Utan medicin kan han inte ta till sig terapi eller vara i skolan (och de sakerna är svåra nog som det är trots hög dos Seroquel + Risperdal).

Vad är bäst? Ännu högre dos Seroquel? Leponex? Någon äldre antipsykotisk? Bita ihop och vänta på glutamat-antipsykotika? Jag önskar att jag visste :(
Mer
11 år 4 månader sedan #539213 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet trilafon dekanoat
Hurt har visst fått en ny medicin med just glutamat funktion och om den är så bra som han påstår, kan jag ju säga att om verkan är så bra som han påstår, så kan den ju revolutionera vården utav psykossjukdomar. Jag kan bara ge dig tipset Mammuten att ta kontakt med Hurt på forumet för att få så mycket upplysningar om preparatet han kan ge dig. Kanske din son kan vara med i studien? :tänk

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum