Vilken dos Abilify har ni?

Mer
10 år 8 månader sedan #601062 av Eos
Jag har stått på 30 mg abilify länge nu och undrar om det inte är dags att försöka sänka dosen.

Vilken dos har ni som tar abilify? Har ni justerat dosen?
Mer
10 år 8 månader sedan #601073 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Vilken dos abilify har ni?
Jag har provat 2.5, 5, 7.5 och 10 mg Abilify och kommit fram till att 5 mg är optimal dos för mig. Sover nästan 12 timmar per natt på den dosen och 14 timmar om jag tar 10 mg. Har en svag leverfunktion, annars skulle jag nog inte klara mig på denna "barndos".

Tycker det är läkarens ansvar att se till att du inte har för hög dos, men eftersom jag vet att dessa inte alltid gör sitt jobb så man blir nöjd så förstår jag om du tar och undersöker läget själv.

Fick från början 10 mg och justerade själv dosen till 5 mg efter något halvår. Har stått på den dosen i typ 7 år nu.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
10 år 8 månader sedan #601076 av Eos
Svar från Eos i ämnet Vilken dos abilify har ni?
Tack för ditt svar inwatto, jo jag hoppas läkaren uppmärksammar min höga dos, jag ska ta upp det med henne. Men hoppas på lite info härifrån viska.
Ja, det var en låg dos du har, har du tagit blodprover för att passa in dina värden? Har du någon mer antipsykotika?
Mer
10 år 8 månader sedan #601081 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Vilken dos abilify har ni?
Blodprov? Finns det för Abilify? Det har det aldrig varit tal om. Nej, jag har på eget bevåg provat mig fram. På 2.5 mg fick jag lika mycket biverkningar som på 5 mg, men just ingen antipsykotisk effekt. På 7.5 mg fick jag samma effekt som på 5 mg, men var krångligare att ta eftersom den styrkan inte finns som tablett.

Klarar mig nog på att jag inte jobbar. Har en väldig stressfri miljö. Ingen annan antipsykotika, antidepressiva, humörstabilisator eller sömnisar. Tar Levaxin numera men bara 75 mikrogram. Läkarna har inte sagt att jag ska höja mer än så. Jag tycker jag borde ha 100 ug, men det får jag ta med nästa läkare jag träffar.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
10 år 8 månader sedan #601088 av Eos
Svar från Eos i ämnet Vilken dos abilify har ni?
Nej måste erkänna att jag inte vet om man kan ta blodprov på abilify, jag bara trodde det.
Vad härligt att höra att du inte behöver andra mediciner.
Jag tar också levaxin 75 ug. Och jag jobbar inte heller, men jag har många andra mediciner. Jag har en liten familj som förstås är mig kär, men som också innebär ett ganska stressande liv.
  • Frankie
  • Besökare
  • Besökare
10 år 8 månader sedan #601094 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Vilken dos abilify har ni?
10mg.
Abilify räddade mitt liv.