Vilken dos Abilify har ni?

Mer
10 år 8 månader sedan #601622 av Eos
Svar från Eos i ämnet Vilken dos Abilify har ni?
Om jag läste rätt så kan antidepressiva tillsammans med litium öka skakningarna. Det stämmer i tiden då mina skakningar blev värre vid en SSRI höjning.
Där står också att vitamin B6 kan mildra skakningar hos vissa. Kan ju vara värt att prova.
Det jag undrar över är om betablockerare kan skada hjärnan på något sätt?
Jag måste ju ha både SSRI och litium kan inte sluta med det. Men när jag darrar så här handikappande blir jag så missmodig.
Vet inte om jag kan ha betablockerare, jag har en blodtryckssänkande medicin för min njursjukdom. Det är nog komplicerat, jag ska fråga min läkare nästa gång vi ses.

Tack för länken admin.
Mer
10 år 8 månader sedan #601629 av Eos
Svar från Eos i ämnet Vilken dos Abilify har ni?
Admin, jag sökte på internet om abilify och tremor och hittade ett inlägg som du skrivit (kanske du hittat annan info om Abilify sedan dess förstås, det var ju ett tag sedan):

Admin1 skrev: Darrighet eller tremor är en vanlig biverkan för Abilify enligt FASS. Tremor brukar räknas till extrapyramidala biverkningar normalt sett för antipsykotika. Jag har inte läst om att något skulle hjälpa mot tremor vid Abilify, men denna biverkan är säkert dosberoende och kan minskas eller försvinna om dosen reduceras något. Jag gissar det.

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=...topic.php?f=2&t=1432 [/url]<!-- l -->

Här skriver även Treskey att han äter Disipal mot hans "Abilify-tremor".
Mer
10 år 8 månader sedan #601752 av Eos
Svar från Eos i ämnet Vilken dos Abilify har ni?
Disipal har utgått.
Mer
10 år 8 månader sedan #601884 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vilken dos Abilify har ni?
Det är möjligt att tremorn mellan litium och Abilify kan skilja sig åt. För litium talar man om finvågig tremor (små små skakningar) medan för Parkinson talar man om grovvågig tremor. Abilify borde ge grovvågig tremor som vid Parkinson tror jag, man talar ju också om parkinsonism vad gäller sådana biverkningar.
Mer
10 år 8 månader sedan #601923 av Eos
Svar från Eos i ämnet Vilken dos Abilify har ni?
admin,
jag tycker jag har både finvågig och grovvågig tremor. Mina fingrar darrar lätt och snabbt som asplöv, men de rycker dessutom till hela tiden i litet större rörelser.
Jag har ett annat jobbigt problem också, att när jag ler så börjar mitt ansikte rycka okontrollerat. Det är sååå pinsamt och jag vill oftast inte träffa folk för jag vet att det kommer att inträffa. Jag har inga problem med min man och barn, då rycker det inte i ansiktet, så jag tror det är när jag blir nervös. Har du hört talas om att man kan få ryckningar i ansiktet av mediciner?

Lågt blodsocker får mina händer att skaka våldsamt så jag kan inte hålla kvar i saker, så även nervositet.

Detta drabbar mig socialt. Jag ser ut som en missbrukare med mina skakiga händer, och jag vill inte skämma ut mig i sociala sammanhang, så jag undviker dem mer och mer. Nu ska jag ju gå aktivitetskurs i nästa vecka. Får se hur det blir då.
Och jag ska träffa läkaren på torsdag. Det är som du skrev inte läge att gå ner i abilify-dos, och SSRI behöver nog höjas så även litium. Allt pekar mot värre skakningar. Så nu får hon göra något åt det!
Mer
10 år 8 månader sedan #601926 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Vilken dos Abilify har ni?
Själv hade jag 40mg vilket jag tror är maxdos.