Vilken dos Abilify har ni?

Mer
10 år 8 månader sedan #601947 av Isa-Alise
Man kan behöva högre doser om man är snabb metaboliserare.
Mer
10 år 8 månader sedan #601978 av Eos
Svar från Eos i ämnet Vilken dos Abilify har ni?
Ja, och om man äter vissa mediciner.
Men högsta rekommenderade dos är 30 mg.
Mer
10 år 8 månader sedan #602128 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vilken dos Abilify har ni?
Kanske är det kombinationen litium och Abilify som ger dina problem med darrningar. Om jag fattade dig rätt så hade du schizoaffektiv av depressiv typ. Litium är bäst på att förebygga manier och sämre på depressioner. För depressioner finns stämningstabiliseraren Lamictal, så det finns alternativ till litium för dig. Det finns biverkningar som kan ge ryckningar i ansiktet t.ex tardiv dyskinesi, men det lät inte riktigt som dina symptom passade in på det.
Mer
10 år 8 månader sedan #602138 av Eos
Svar från Eos i ämnet Vilken dos Abilify har ni?
Det stämmer, men min nuvarande läkare som jag haft i ett halvår satte depression eftersom hon inte sett någon mani sa hon. Det tycker jag är konstigt då jag ju äter litium vilket förebygger manierna. Och tidigare läkare har satt diagnosen bipolär med i alla fall hypomanier.
Lamictal och seroquel har jag provat och de hjälper inte mot depressionerna tyvärr. Jag tror mina depressioner är svårbehandlade. Och ECT vill jag inte prova. Kanske jag behöver något kraftigare än SSRI, är TCA mer potent?

När jag började med litium var det som en personlighetsförändring för mig. Jag hade varit mkt uppskruvad, irriterad och argsint innan, med litium sjönk vreden och irritationen undan och jag blev snäll helt enkelt.
Och abilify var också personlighetsförändrande, jag slutade se saker, slutade känna mig förföljd, var inte längre lika rädd.

Tack admin för att du svarar på alla mina frågor. Jag värdesätter dina svar och nästa vecka på torsdag ska jag till min psykiater och då är det bra att ha mer kött på benen.
Mer
10 år 8 månader sedan #602424 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vilken dos Abilify har ni?
Litium har effekt mot aggression och kan ibland ges vid sådana besvär. Zyprexa och Clozapine är de antipsykotika som är bäst mot aggression. Vad gäller depression så är antipsykotikat Latuda godkänt mot bipolära depressioner i USA. Latuda borde gå att få på licens i Sverige. Latuda ger ingen viktökning.
Mer
10 år 7 månader sedan #604809 av Eos
Svar från Eos i ämnet Vilken dos Abilify har ni?
I torsdags var jag hos läkaren som lyssnade på mina bekymmer. Hon sänkte abilify 30 mg till 20 mg, och dessutom ökade hon samtidigt zyprexan från 2;5 mg till 7,5 mg. Fler förändringar ville hon inte göra, men jag ska tillbaka om en knapp månad. Jag tror hon såg psykostecken hos mig, så depressionen om det nu är en sådan och inte negativa symtom, fick sekundär prioritet.
Nu bekymrar jag mig för viktuppgång för zyprexan. Jag undrar om man blir trött på den? Och att det försvinner en viss stämningsstabiliserande effekt nu när jag gått ner från 30 till 20 mg Abilify.
Hur många dagar/veckor/månader innan man märker skillnad?
Hoppas mina darrningar avtar. Men i fass stod det att zyprexa kan ge parkinsonism...