Har någon tips mot trötthet?

Mer
10 år 6 månader sedan #612544 av Simon
Detta är mitt första inlägg på detta forum. Jag gick genom en psykos för några år sedan, jag fick Zyprexa och återhämtade mig bra. Sedan dess har jag levt ett normalt liv och klarat mig undan nya psykoser, medicinen har trappats ner gradvis till 5 mg per dygn, vilket tydligen är en svag dos. Under tiden har jag väl gått upp 15-20 kg, men det har jag alltid tänkt att jag kan banta bort om jag sätter manken till. Nåväl det som jag upplevt som mitt största problem är att jag ständigt känner mig trött när jag skall stiga upp och åka iväg till jobbet. Detta var egentligen ända anledningen till att jag därför började slarva och slutligen slutade helt med min medicinering. Efter ungefär två till tre veckor utan medicin började ja känna av en kommande psykos, ett antal betendemönster som jag haft vid den tidigare psykosen kom upp. Jag började medicinera igen och klarade mig undan en ny psykos. Nu när det gått flera år så är det ibland svårt att minnas hurdan jag var innan jag började med Zyprexan (eller idag egentligen Olanzapin ratiopharm), en sak jag märkte när jag slutade med zyprexan var att jag började känna mig piggare när jag skulle stiga upp, sömnbehovet minskade helt enkelt. Jag har inte upplevt mig själv som manisk inte heller vårdarna har ansett detta. Det jag vill komma till är att jag är mer eller mindre säker på att Zyprexan tröttar mig, det känns för jävligt när jag har mycket på mina axlar, jag jobbar mer eller mindre dubbelt. Vad finns det för allternativ för mig, byte av medicin? Isåfall vilken? Zyprexan har jag tagit innan jag lagt mig, men jag har ibland tänkt om jag kunde ta den på morgonen. Nu har jag också provat det, men blev ganska trött, nu har jag dock styrkan 15 mg så det kan ju vara anledningen. Vad har ni för tipps för mig?
Mer
10 år 6 månader sedan #612545 av Geta
Hej!
Nu vet jag inte om du har diagnosen schizofreni, men det är väldigt få med den diagnosen som klarar att jobba.
Man blir helt enkelt hjärntrött.
För tjugo år sedan arbetade jag i sjukvården och började 7.00 på morgnarna. Jag minns hur trött jag var och hur svårt det var att komma upp ur sängen.
Det är inget konstigt om du känner dig trött när du har haft psykos.
På slutet jobbade jag halvtid på eftermiddagen. Det gick lite bättre och jag var mindre trött då.
Mer
10 år 6 månader sedan #612548 av Simon
Hej,

Nej jag har alltså inte diagnosen schizofreni, jag har förövrigt ingen diagnos för de sade att de inte lägger diagnos på mig ännu, jag tänker mig att de vill se hur min sjukdom utvecklas och om jag insjuknar i ny psykos. Jag hoppas jag är välkommen på forumet ändå. Vad gäller min psykos så hade jag den för drygt 4 år sedan och den jag fick nu var nog så lindrig att den nog knappast klassas som psykos, jag kunde med svårigheter vara i jobbet utan att någon märkte något, tror jag i alla fall. Det var nog mera ett förstadie till psykos, på så vis kan jag väll acceptera att jag är tröttare nu, men jag tycker tröttheten har funnits där sedan jag började med zyprexan. Eller egentligen är jag inte särskillt trött på dagarna, men det är ofta vid uppvaknandet som jag känner mig tröt. På helgerna när jag har möjlighet att sova längre så är det inte ovanligt att jag sover 11-12 timmar vilket jag inte tycker jag gjort innan jag började med zyprexan. Till saken hör är att vi har ett familjeföretag som jag jobbar med på helgerna och det är frustrerande när jag känner att det många gånger får stå vid sidan när jag inte kan närvara på samma sätt. På sätt och vis är jag nog rätt nöjd med mitt liv och det är väl egentligen inte något stort problem som jag har, men tänkte om ni känner till någon allternativ medicin jag kunde diskutera med min läkare. Jag tittade på Abilify, men jag tyckte inte eventuella biverkningar verkade så trevliga.
Mer
10 år 6 månader sedan #612549 av Geta
Abilify är inte så effektiv mot psykos, men om du har lindrig psykos så kanske att det vore något för dig.
Man ska som sagt bli piggare av Abilify än av annan antipsykotika.
Mer
10 år 6 månader sedan #612591 av killergirl
Välkommen och hoppas du slipper få denna skit sjukdom..Jag äter själv Zyprexa 30 mg till natten plus sömnmedicin jag måste sova typ 10 -11 timmar annars går det ej..På morgonen är det Cipramil o Invega...Det kan ta upp till 3 timmar innan jag e typ vaken helt enkelt orkar gå in i duschen osv..men jag kämpar varje dag o gör det annars blir jag liggandes o släpar runt i lägenheten...Jag åker till Rehab några gånger i veckan och har fått em.tider vilket gör att jag kan åka dit och det är nog bra för mig..Sen vissa dagar ger jag mig ut till min Mamma...Men trött det är jag nog så smått varje dag..Känner aldrig som man gjorde förr o nu jädrar vad pigg jag är..men ok det är så slutar jag med pillerna blir jag Psykotisk..så jag biter i det sura äpplet o kämpar på...Hoppas det löser sig för dig :hjärta
Mer
10 år 6 månader sedan #612601 av Nissegossen
Hej och välkommen! Ja, du kanske efterfrågar mediciner, men det gäller här inte ett tillägg av någon medicin, utan byta medicin. I och för sig finns det uppiggande mediciner, men de flesta är beroendeframkallande och klassade som knark.

Om du nu kan ha Abilify är den nog den bästa du kan få. men som Geta skrev den har något svag antipsykotisk verkan. Det finns dock de som faktiskt kombinerar Abilify och just zyprexa för att få tillräcklig effekt. Jag kan dock inte rekommendera det då två antipsykotika i mina ögon inte behövs förrän det inte finns något annat som hjälper och då mot psykoser. Men zyprexa just för sömnens skull.

Annars finns mediciner som inte är sömnpåverkande som den medicin jag själv har, Trilafon och då injektioner med Trilafon. Den medicinen kan du istället få svårt att sova på, så jag själv har ett tillägg för sömnen av Seroquel.

Jag tycker här att det är din behandlande läkare som i samråd med dig avgör vad du skall ha för medicin.

Admin kommer förmodligen med sitt svar också.

Ett tillägg, Trilafon går du inte upp i vikt på.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum