Antipsykotika och sexlust

Mer
10 år 3 månader sedan #639540 av islaa
Svar från islaa i ämnet Antipsykotika och sexlust
Det är så illa alltså. Jag står på Abilify, Lamictal och Lyrica och den biverkan jag har är svårighet att uppnå orgasm även om det går med mycket jobb. Det är i hög grad lyrican som ställer till det hos mig. Jag vet inte vad mer jag kan säga eller råda till..
Mer
10 år 3 månader sedan #639543 av Sanna85
Svar från Sanna85 i ämnet Antipsykotika och sexlust

Isa-Alise skrev: Både symtom och medicinbiverkningar kan minska sexlusten. Depression kan minska den avsevärt. Risperdal minskar sexlusten, jag hade den medicinen under 8 år och det första året upplevde jag mig vara helt asexuell, dvs könslös. Men med Abilify är driftslivet normalt. Mediciner påverkar olika mycket. Men även med Risperdal förbättrades lusten efter något år, och det gick att leva i en relation med ett normalt sexliv. Den relationen pågick i 12 år, så det var inte bara när jag var nykär som det fungerade.

Ha förströstan på att det blir bättre! Tala med din läkare om problemet, de brukar vara förstående och föreslå något, kanske en medicinminskning eller medicinbyte.


Alla säger att abilify ska vara så bra, men jag hade ingen sexlust när jag tog den. Det var ju därför jag bytte nu till fluanxol. Men det låter ju hoppfullt när du säger att din lust förbättrades efter något år även när du hade risperdal. Det kanske ger sig med tiden för mig också med fluanxol eller om jag byter till en annan medicin. Jag kanske är för otålig, men det är verkligen tråkigt att inte ha någon sexlust.
Mer
10 år 3 månader sedan #639550 av Sanna85
Svar från Sanna85 i ämnet Antipsykotika och sexlust

Geta skrev: Det kan vara skönt att inte ha så stor sexlust. Det blir lugnare så. :grandpa


Men jag har ingen sexlust alls och det är inte skönt. Man går miste om en av livets största njutningar och det är bara deprimerande.
Mer
10 år 3 månader sedan #639551 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Antipsykotika och sexlust
Förstår.
Mer
10 år 3 månader sedan #639557 av Sanna85
Svar från Sanna85 i ämnet Antipsykotika och sexlust
Tack för alla svar!

Det var dock ingen som kunde svara på min fråga som lydde: Kan det vara så att man får biverkningen minskad sexlust av alla antipsykotika, om man är känslig för just den biverkningen? Eller går det att hitta en medicin som passar en och inte ger en den biverkningen? Jag börjar ju förlora hoppet efter att ha provat tre olika mediciner och nu är inne på min fjärde. Jag vill inte bli dömd till att leva utan sexlust resten av livet, för medicin lär jag nog få äta livet ut.
Mer
10 år 3 månader sedan #639575 av Nissegossen
Har du provat Ablify? Varför jag frågar, är för att hur man reagerar är individuellt och jag är man och reagerar annorlunda än du och rent generellt går nog inte att svara på om man förlorar sexlusten av Alla antipsykotika, du får helt enkelt gå igenom dem. Isa-Alise kunde till att börja med inte ha Risperdal, men återfick lusten efter ett år eller hur det nu var och står nu på Abilify och det funkar för henne.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum