Antipsykotika och sexlust

Mer
9 år 10 månader sedan #667805 av Sanna85
Svar från Sanna85 i ämnet Antipsykotika och sexlust
Cosmos: Sex är inte det viktigaste i livet, men det är ändå en viktig del av livet (för mig i alla fall). Sex ger njutning och det är njutning som gör livet värt att leva. Varför ska man leva om man inte njuter av livet och har roligt? Som någon sa: Det ska va gött å leva, annars kan det kvitta! Det viktigaste är att man mår bra, ja, men det är ju njutning och nöjen som får en att må bra. Sedan kanske inte alla finner njutning i sex, men för många är det en stor källa till njutning och får man inte den kan det göra att man mår dåligt. För mig är det jättejobbigt att inte ha sexlust och inte kunna njuta av livet fullt ut. Jag saknar det verkligen.

Zoegas: Ja, det är nästan som man vill hoppa om man inte har någon sexlust. Livet känns inte lika mycket värt att leva utan den största (?) njutningen. Men det finns förstås annat som gör livet värt att leva också, så även om jag aldrig mer fick tillbaka min sexlust skulle jag inte hoppa.

Idag fick jag veta resultatet av prolaktinprovet. Det visade sig att jag hade ett värde på 432, och ett normalt värde är 51-560 (på ett ungefär, minns inte exakta siffran). Så mitt värde ligger inom det normala. Men jag vet ju inte vad jag hade för värde innan jag började med antipsykotikan. Om jag hade 51 så är ju 432 väldigt högt för mig. Jag är i alla fall glad att det ligger inom det normala och förmodligen är det på väg neråt (om jag nu hade ett lägre värde innan). Det ger hopp om att lusten kan komma tillbaka snart. Men om den inte kommer tillbaka på några månader till får jag gå till gynekolog sa läkaren. De kan ju behandla en med östrogen och sådant, men förhoppningsvis kommer inte det behövas.
Mer
9 år 10 månader sedan #667814 av Räven
Svar från Räven i ämnet Antipsykotika och sexlust

isan skrev: Räven,
Ok!

www.gymvaruhuset.com/jarrowr-ashwagandha-120-kapslar.html ?


Exakt :D fast dom var visst dyrare nu och dessutom slut :väggen
Mer
9 år 10 månader sedan #667829 av Nissegossen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 10 månader sedan #667912 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Antipsykotika och sexlust

Geta skrev: Kan inte Oxytocin vara bättre och inte så cancerframkallande?
sv.wikipedia.org/wiki/Oxytocin


Ja, oxytocin kan sänka prolaktin och finns som nässpray. Prolaktin kan också höjas vid stress och kanske för att man inte skall bli gravid när man är under hög stress.
Mer
9 år 10 månader sedan #667914 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Antipsykotika och sexlust
När jag fick Risperdal försvann mensen i tre-fyra månader, även om jag bara hade Risperdal i typ fyra dagar. Det var rätt behändigt faktisk, men kanske inte så bra för kroppen?
Mer
9 år 10 månader sedan #668294 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Antipsykotika och sexlust
Risperdal och Invega är värst på att höja prolaktin, minst effekt på prolaktin har Abilify och Seroquel/Quetiapine.