Äta antipsykosmedel utan att ha psykos?

Mer
10 år 2 månader sedan #641618 av Admin1
Vilket antipsykotika fick du och vilken dos? Ibland kan man faktiskt få antipsykotika fast man inte har psykos.
Mer
10 år 2 månader sedan #641659 av alberta
Det kommer jag inte ihåg. Varför får man det?
Mer
10 år 2 månader sedan #641811 av Admin1
Vanligen får man det mot psykos, men ibland mot olika typer av ångestbesvär och depressioner. Bipolära kan få antipsykotika mot akut mani också samt Seroquel mot depression. Vid utvecklingsstörning kan man få antipsykotika mot aggressivitet och beteendestörningar.
Mer
10 år 2 månader sedan #642503 av alberta

Admin1 skrev: Vanligen får man det mot psykos, men ibland mot olika typer av ångestbesvär och depressioner. Bipolära kan få antipsykotika mot akut mani också samt Seroquel mot depression. Vid utvecklingsstörning kan man få antipsykotika mot aggressivitet och beteendestörningar.

Okej, det visste jag inte.
Mer
10 år 2 månader sedan #642527 av Zoidar
En läkare ville skriva ut risperdal till mig för 10 år sedan, för jag upplevde starka tomhetskänslor. Jag hade ingen psykossjukdom på den tiden.

Anchored in Christ ✟

Mer
10 år 2 månader sedan #642594 av Admin1
zoidar,

Det är möjligt att läkaren trodde att du hade tidiga tecken på psykos och att antipsykotika skulle förhindra att du inte fick psykos senare. Idag verkar det som om att antipsykotika inte kan förhindra att den första psykosen utbryter, så det skulle troligen inte räddat dig.