propavan&sertralin nån?

Mer
18 år 1 månad sedan #35083 av lobo_angel
fick propavan utskrivet för några dagar sedan och tänkte höra om någon som använt propavan vaknar några timmar efter man tagit dom av att det kryper i hela kroppen. Speciellt i benen. Får åla sig upp och gå omkring ett tag så försvinner det. Sen att man är helt borta i huvudet till framåt kvällen då det är dags att ta dom igen. Somnar inte av dom men stensover när jag väl somnat.

Jag har även fått sertralin. Doktorn sa att dom är exakt samma som nå annat men till ett bättre pris. Va dock lite si å så när han sa det så jag kommer inte ihåg. Nån som vet?

Har även hört att man kan må sämre i två veckor innan det börjar hjälpa. Sitter här nu å vågar inte ta dom för jag vet inte va jag gör om jag mår sämre än detta. Till min fråga; hur lång tid tar d innan man mår sämre? samma dag man böjar me dom eller .? smyger det sig på eller hur funkar det? *tacksam för svar*
Mer
18 år 1 månad sedan #35094 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet propavan&sertralin nån?
lobo_angel

Jag har Propavan och det funkar ganska bra för mig. Jag tar två tabletter, alltså 50 mg. Tröttheten brukar vanligtvis komma 1-2 timmar efter intag. I Fass står det 30 minuter men hon på apoteket sa att det brukar dröja längre. Jag tar även propavan på dagtid ibland när jag är överaktiv i hjärnan. Men då får man absolut inte sätta sig bakom ratten och köra bil om man nu har bil.
Vilken dos på Propavan har du?

Sertralin är precis det samma som Zoloft, bara att det är billigare. Man mår oftast sämre av antidepressiva fram tills man får effekt. Dom första 2 veckorna är jobbigast sen brukar biverkningarna avta en del. Man kan nog känna av biverkningar efter 2-3 dagar men också beroende vilken startdos man har. Jag tycker att du ska ge Zoloften en chans. Vilken startdos har du?
Mer
18 år 1 månad sedan #35114 av lobo_angel
Svar från lobo_angel i ämnet propavan&sertralin nån?
Jag tar samma dos som du av propavan, alltså 50 mg. Du har aldrig upplevt det där krypande jag pratar om eller? Eller att man blir som bakis dagen efter.

Borde nog ge sertralin en changs som du säger. Är det vanligt att doktorer skriver ut sånt här utan att se till att man får någon att prata med? vet du det? Jag ska ta 50 mg/dag av dom till att börja med sa han.

Tack för ditt svar förresten :D
Mer
18 år 1 månad sedan #35117 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet propavan&sertralin nån?
Jag har inte känt mig bakis dagen efter. Det där krypande har jag känt lite. Läste på FASS att man kan få stickningar som biverkan av Propavan.

När man får antidepressiva eller antipsykotika så bör det följas upp väl av läkaren för att kontrollera att allt går bra. Jag började med 25 mg Zoloft den första veckan. Nu har jag 50 mg.
Mer
18 år 1 månad sedan #35118 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet propavan&sertralin nån?
Jag har använt Propavan i många år och det fungerade hela tiden bra för mig. Jag tog en tablett enbart. Den vanligaste biverkan är dåsighet, men andra biverkningar är sällsynta och drabbar högst 1/1000, som tex rastlösa ben. Om du inte tycker att Propavan fungerar på dig kanske du kunde be läkaren om ett annat preparat?

De flesta får nog sertralin utan samtalsterapi. Idag är det nog ganska ovanligt med samtalsterapi vid depressioner. Sertralin har också effekt på ångest och minskar den. På mig tyckte jag att effekten på ångesten kom nästan direkt, men en del kan i början få ökad ångest av sertralin, men det går över om man fortsätter medicineringen.
Mer
18 år 1 månad sedan #35149 av lobo_angel
Svar från lobo_angel i ämnet propavan&sertralin nån?
ah... tackar tackar för era svar. :D