Tardiv dyskinesi

Mer
8 år 3 månader sedan #793884 av Kickan
Tardiv dyskinesi skapades av Kickan
Hjälp, det var länge, länge sedan jag var här inne. Nu har jag en fråga. jag har fått så mycket olika information från olika personer i vården.

Jag har i kanske åtta år ätet neuroleptika Seroquel (är bipolär i botten) i halvhög dos 650mg. Det har varit bra för mig, jag har varit stabil i humöret länge.

Så innan jul började jag ofrivilligt smacka. Min kontaktsköterska sa att det berodde på torr mun och jag köpte snällt sugtabletter på apoteket. Smackningarna blev högre och det blev ofrivilliga munrörelser. Min omgivning klagade.

Kontaktade min läkare som sa att man får räkna med sådana här biverkningar om man har min sjukdom. Hon gav mig Akineton som jag sedan läste var helt verkningslöst när det gällde Tardiv dyskinesi.

Kontaktade en annan läkare som tog ut all neuroleptika rätt snabbt och sa att munproblemen kommer bli kroniska annars. Just nu har jag tagit ut seroquel, smackningarna har nästan helt försvunnit.e

Jag ringde jouren, mitt humör är långt ifrån stabilt. Sjuksyrran som svarade där att man kan få annan neuroleptika som inte ger symtom. Hon sa att jag skulle ringa affektiva, men av erfarenhet vet jag att det är nästan lönlöst dagar runt helger.

Någon som har erfarenheter eller råd. Läste på det här forumet att det kan komma medicin mot Tardiv dyskinesi.
Mer
8 år 3 månader sedan #793896 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tardiv dyskinesi
Inte säkert att det var tardiv dyskinesi. Gjordes AIMS-testet på dig? Testet finns på sajten också med en video med exempel på hur tardiv dyskinesi ser ut.
[url:1pl7age6]http://www.viska.se/index.php/sjalvtester/kan-jag-ha-tardiv-dyskinesi[/url:1pl7age6]

Seroquel har liten risk för tardiv dyskinesi. Sedan brukar besvären förvärras tillfälligt när man avbryter medicineringen.
Här kan du läsa om tardiv dyskinesi. Neurologer är experterna på tardiv dyskinesi. Kan berätta att tardiv dyskinesi lindras om man slutar med Akineton.

Att räcka ut tungan framför en spegel och se om den rör sig kan vara ett enkelt snabbtest på tidiga besvär. Ofta finns ofrivilliga rörelser i ansikte och kring munnen.

Om man har tardiv dyskinesi brukar man använda Clozapine, som antipsykotikum.


www.viska.se/index.php/sjalvhjal ... -roerelser
Mer
8 år 3 månader sedan #793897 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tardiv dyskinesi
Hej!

Det måste vara ett gott tecken att smackningarna verkar försvinna
när du sätter ut medicinen.
Mer
8 år 3 månader sedan #793933 av Kickan
Svar från Kickan i ämnet Tardiv dyskinesi
Tack för svar.

Ja, besvären ökade en period när jag satte ut medicinen. Men de ökade ännu mer när jag satte in den igen, på en betydligt lägre dos. Kan inte kolla i spegeln, då jag inte har så mycket problem just nu. Problemen var ljudliga smackningar och tungan som liksom pressades hit och dit..
Mer
8 år 3 månader sedan #794243 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tardiv dyskinesi
Om man ser tidigare på sajten har de flesta som trott sig ha tardiv dyskinesi inte haft det när de varit till neurolog. Det kan också vara sjukdomen som ger tardiv dyskinesi. En del har milda symptom redan innan antipsykotika, men sedan antipsykotikan gör det lite värre. Så det är komplext.
Mer
8 år 3 månader sedan #795482 av Kickan
Svar från Kickan i ämnet Tardiv dyskinesi
Tack, imorgon träffar jag läkare och får se vad hon säger. Jag har gått tillbaka på en mycket låg dos seroquel sedan en vecka och inte fått tillbaka smackningarna. Hoppas problemen beror på något annat. Jag behöver den här medicinen!

Men helt litar jag inte på denna läkare som gav mig Akineton mot munrörelserna. TIll och med i FASS står det att man inte ska ge akineton vid Tardiv dyskinesi.