Latuda!

Mer
7 år 4 månader sedan #883706 av Foralskad
Latuda! skapades av Foralskad
Nu har jag blivit erbjuden Latuda.
Hur har den hjälpt er som knaprar den?
Några biverkningar?

Vet inte hur jag ska göra.. om jag ska byta ut abilifyn och cisordinolet till Latuda och ge det en chans...
Jag har mycket oro och ångest om dagarna och behöver ofta ta till med oxascand. Skulle gärna vilja hitta någon medicin som har en lite lugnande verkan så att jag slipper ta till med benzo. Sen vill jag gärna ha kvar känsloregistret, gör iofs inte om känslorna dämpas lite.. :D
Mer
7 år 4 månader sedan #883720 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Latuda!
Jag har inte provat Latuda, men är intresserad av den. Jag har Peratsin numera och den funkar bra, så jag kommer inte prova Latuda än i alla fall. Berätta gärna Foralskad, om du provar Latuda hur det upplever medicinen.

Anchored in Christ ✟

Mer
7 år 4 månader sedan #883782 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Latuda!
Ready har använt Latuda en tid. Intressant preparat, som i effekt liknar Seroquel, men saknar viktuppgång. I USA är den också godkänd mot bipolär, men ej i Sverige. Kan ersätta Seroquel tror jag, eftersom psykoseffekten är antagligen starkare än Seroquel.
Mer
7 år 4 månader sedan #886985 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Latuda!
Står i begrepp att byta min Seroquel mot något som är mer potent. Men om Latuda är ungefär samma sak så är det väl inget att tänka på? Jag har ju även Abilify och vill kanske ha en medicin som ersätter dem båda så man slipper stoppa i sig så mycket piller.

Jag är väldigt känslig för biverkningar. Får krypningar av många. Och jag har provat många. Sist provade jag Cisordinol men fick så mycket krypningar att det helt enkelt inte gick. Ännu värre var det med Risperdal tidigare.
Mer
7 år 4 månader sedan #887291 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Latuda!
Latuda och Seroquel är olika.Seroquel liknar Zyprexa och Clozapine och har bensolik kemisk struktur. Latuda har annan kemi. Jag skulle satsa på Latuda utan viktuppgång.
Mer
7 år 4 månader sedan #889929 av Foralskad
Svar från Foralskad i ämnet Latuda!
Hej! Nu har jag testat latuda i några dagar.. känner inga särskilda biverkningar förutom ångest på kvällen och svårt att somna.. trött som en gnu på morgon och förmiddag.. men det kanske ger mer sig.. stabiliseras.. =)